دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

اجرای رای دادگاه ایران در ترکیه

خلیل آسایش وکیل پایه یک دادگستری
ضمن تشکر از شما کاربر محترم که سایت بنده را جهت استفاده از خدمات حقوقی انتخاب نموده اید. به اطلاع شما می رسانم این سایت با هدف ارتقاء سطح اطلاعات و مشاوره حقوقی داخلی و بین المللی راه اندازی شده است. 
اینجانب با آشنایی و اطلاع از مقررات حقوقی بین المللی و همچنین سابقه وکالت در زمینه های اجرای آرا خارجی در دادگاه های داخلی و خارجی و انجام امور وکالتی در موضوعات داوری کشورهای مختلف اروپایی و خاورمیانه ( آلمان، فرانسه، ترکیه، امارات متحده عربی و عمان…)  آماده ارائه خدمات حقوقی به شما می باشم.
00989124439719 ایران
00971521583759 امارات ( واتس آپ)
“ایام تعطیل و ساعات غیرکاری پاسخگو نمی باشیم “

شناسایی و اجرای احکام خارجی در ترکیه
موسسه حقوقی در آنکارا: موسسه حقوقی بین المللی Ongur & Partners
قانونی بودن و اجرای احکام خارجی در ترکیه منوط به اتمام چندین رویه است که در قوانین ترکیه به آنها اجرا و تشخیص گفته می شود. احکام مربوط به شناسایی و اجرا در قانون شماره 5718 مورخ 22/11/2007 صورت می گیرد. شناخت تحت هنر تنظیم می شود. 58 قانون به شماره 5718.

مطابق این ماده ، تشخیص روال روشی است که شواهد نهایی و حکم قطعی حکم خارجی را ارائه می دهد.

از طرف دیگر ، اجرای مواد تحت ماده 50 و ماده زیر در قانون به شماره 5718 تنظیم می شود و به عنوان روالی تعریف می شود که اجرای احکام قطعی را که دادگاه های خارجی تصمیم می گیرند ، فراهم می کند.

طبق تعاریف تنظیم شده توسط قانون به شماره 5718 ، تشخیص رأی دادگاه خارجی
مقالات حقوقی بیشتری پیدا کنید
هر کلمه ای را تایپ کنید
وجود قانونی و به رسمیت شناختن حقوق را فراهم می کند تا به عنوان مدرک قطعی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت لزوم اقدامات اداری مطابق با این تصمیمات انجام شود. با این حال اجرای یک حکم خارجی ، اجرای تصمیم را به همان روشی که دادگاه های ملی صادر می کند ، فراهم می کند. در این مرحله اعطای مجری با اعطای تقدیر با قابلیت اجرای آن متفاوت است.

مطابق با نظرات فوق ، لازم است دریابید که در چه مواردی حکم اجرا ، در چه مواردی به جایزه تشخیص احتیاج است. همانطور که مشهور است ، جوایز دادگاهها با توجه به نتایج آنها در سه مرحله قابل شفاف سازی است. جوایز انتخاباتی ، اجرایی و اعلاناتی. در این زمینه ، موضوع مورد اختلاف در پرونده های تشخیص ، جوایز تشکیل دهنده است که یک اساسنامه قانونی جدید ارائه می دهد ، یک قانون قانونی موجود را حذف یا تغییر می دهد. به عنوان مثال فرزندخواندگی ، تغییر نام ، جایزه طلاق اساسی است. در نتیجه این نوع جوایز دادگاه های خارجی باید معتبر شناخته شوند ، در ترکیه.

از طرف دیگر موضوع مورد اختلاف در موارد اجرایی ، جوایز عملکرد است که منجر به انجام ، انجام ندادن یا دادن چیزی می شود. به عنوان مثال ، می توان جایزه ، هزینه های معیشتی و تغییر جوایز سرپرستی را داد. به همین دلیل ، جوایزی که توسط دادگاه های خارجی اعطا می شود و باید عملی انجام شود ، در ترکیه ، مانند غرامت ، معیشت و تغییر دوره مدیریت ، باید تصویب شود.

مطابق اصل قانون خصوصی ترکیه ، نه در زمان شناسایی و نه در مراحل اجرای دادگاه های ترکیه قادر به مشاهده انطباق با قانون اساسی رای صادره از دادگاه خارجی نیستند. با مجبور شدن اصل “revision au fond” که در قانون ترکیه نیز پذیرفته شده است ، تصمیم دادگاه خارجی فقط در مورد شرایط شناسایی و اجرا قابل بررسی است.

از طرف دیگر ، شناسایی و اجرای آن نه تنها در قانون شماره 5718 تنظیم شده است. همچنین كشورها كنوانسیون های دوجانبه یا چندجانبه ای را در مورد به رسمیت شناختن و اجرای احكام دادگاه های خارجی امضا می كنند. ترکیه همچنین از نظر اعتبار تصمیمات دادگاه های خارجی طرف قرارداد چندین کنوانسیون است. به عنوان مثال کنوانسیون اروپایی در مورد شناخت و اجرای تصمیمات مربوط به حضانت فرزندان و ترمیم حضانت فرزندان (لوکزامبورگ -20.05.1980) ، کنوانسیون شناخت و اجرای تصمیمات مربوط به تعهدات نگهداری (لاهی ، 02.10.1973) می تواند به عنوان نمونه ای از این نوع قراردادها نشان داده شود. حوزه اجرای این کنوانسیون ها مطابق با قانون اساسی جمهوری ترکیه تعیین می شود. 90 و اصطلاحات lex specialis ، lex posterior. در صورت لزوم به جای مواد قانون شماره 5718 از کنوانسیون استفاده خواهد شد.

I. مقررات مربوط به اجرای تصمیمات خارجی و نحوه اجرای آن

روش اجرا بین هنر تنظیم می شود. 50-57 قانون شماره 5718. مطابق با هنر. 50 برای مطالبه اجرا ، اولاً وجود رای دادگاه خارجی لازم است و این تصمیم باید مطابق با قانون همان کشوری که تصمیم دادگاه در آن گرفته شده است ، تصویب شود. در همان ماده قانون شرط دیگری خواسته شده است که تصمیم گیری در مورد دعوی مدنی است. بدین ترتیب فقط تصمیمی که درمورد یک دادخواست مدنی صادر شده است می تواند مورد اختلاف در مورد اجرای قانون باشد. یک بار دیگر در هنر. 50 قانون با شماره 5718 در مورد بندهای مربوط به حقوق شخصی در تصمیمات کیفری ، می تواند حکم به اجرا درآورد.

در این مرحله ، این موضوع که کدام دادگاه صالح و متصدی اجرای تخلف در اجرای قانون است ، باید مورد بحث قرار گیرد. بنابراین ، تحت هنر. 51 قانون به شماره 5718 این موضوع با موضوع “صلاحیت و صلاحیت” تنظیم شده است. طبق این ماده ، در موارد اجرای آن دادگاه های مدنی با صلاحیت عمومی متولی هستند. در همان ماده مقرر شده است که دادگاههایی در همان محل اقامت شخص در ترکیه ، که علیه آنها تقاضای اجرا می شود صالح هستند. اگر فرد اقامتگاهی در ترکیه نداشته باشد ، دادگاه های محل زندگی وی صالح خواهند بود. اگر هنوز فرد در ترکیه اقامت نداشته باشد ، دادگاه های آنکارا ، استانبول یا ازمیر صلاحیت این کار را دارند. با توجه به هنر. 52 قانون به شماره 5718 هر کس که منافع قانونی دارد می تواند با دادخواست درخواست اجرا کند. بر این اساس ، تعداد دادخواست ها به تعداد طرفین باید اضافه شود. دوباره مطابق با هنر. 52 این شماره باید در دادخواست نوشته شود:

الف) نام ، نام خانوادگی و نشانی شخصی که خواهان اجرای قانون ، دشمن و همچنین نماینده قانونی و وکالت در صورت وجود است ،
ب) مسئله تصمیم گیری دادگاه کدام ایالت و نام دادگاه ، تاریخ ، شماره و خلاصه تصمیم.
ج) اگر اجرا فقط در مورد بخشی از تصمیم خواسته شود ، آن قسمت است.

هنر 53 قانون تنظیم اسنادی است که باید به دادخواست اضافه شود ، این اسناد عبارتند از:

الف) نسخه اصلی و نسخه تصویب شده توسط دادگاه طبق روال و ترجمه مصوب.
ب) نوشتاری یا سندی که مطابق رویه بهبود اثربخشی تصمیم و ترجمه تأییدشده توسط پستهای ایالت تأیید شده باشد.

مطابق ماده فوق قانون شماره 5718 نیاز به نسخه اصلی و نسخه تصویب شده طبق روال دارد. تصویب طبق روال به این معنی است که تصمیم حاوی تأیید ماده موثقی است. این تأیید به رسمیت شناختن سندی است که توسط یک م institutionسسه خارجی ، در یک کشور دیگر تنظیم شده است. کشورهایی که پیمانکار کنوانسیون لا هی در مورخ 1961 هستند ، در حال ویرایش تأیید مقاله هستند تا اسنادی را که خودشان تنظیم کرده اند ، در کشور دیگری که پیمانکار است نیز به رسمیت بشناسند.

در قانون به شماره 5718 ، شرایط لازم برای تصمیم اجرای قانون تحت ماده 54 تنظیم شده است. طبق این ماده:

– وجود کنوانسیون مبتنی بر اصل متقابل ، یک ماده یا یک اجرای واقعی ، بین کشوری که در آن تصمیم گرفته شده و ترکیه ،
– تصمیم گیری نباید درمورد موضوعی در مورد صلاحیت انحصاری ترکیه باشد
– این تصمیم نباید توسط دادگاهی صادر شود که خود را مجاز توصیف کند اما در واقع به دلیل عدم علاقه به موضوع مورد اختلاف یا طرفین مجاز نیست ، در صورتی که یکی از طرفین آن را پس بگیرد.
– این تصمیم نباید با نظم عمومی مغایرت داشته باشد.
– اگر در مقابل شخصی که اجرای آن خواسته شده است ، طبق روال دادگاه دعوت نشود یا در دادگاه نمایندگی نداشته باشد یا در تضاد با این قوانین باشد ، حکم در غیاب وی و شخص صادر می شود. یکی از این موارد را در مقابل دادگاههای ترکیه که تصمیم به اجرا در می آورند ، پس نگیرید.

مطابق قانون شماره 5718 هنر 56 ، دادگاه مجاز حکم اجرا را صادر می کند یا خیر ، همچنین می تواند برای بخشی از رای دادگاه خارجی حکم اجرای حکم را صادر کند. در صورت تصمیم اجرای قانون ، مطابق با هنر. 57 قانون ، تصمیم دادگاه خارجی از نظر حقوقی برابر با تصمیم دادگاههای ترکیه خواهد بود و به مقررات اعدام بستگی دارد. همانطور که در همان ماده تنظیم شده است ، تصمیم رد یا پذیرش می تواند مطابق با مقررات عمومی تجدیدنظر کند.

دوم احکام مربوط به به رسمیت شناختن تصمیمات خارجی و روش شناخت

مقررات تنظیم “به رسمیت شناختن” در قانون به شماره 5718 نرم تر از مقررات مربوط به اجرای قانون است. دلیل این امر این است که ، برخلاف اجرا ، تشخیص نتیجه اعدام را فراهم نمی کند. به رسمیت شناختن در قانون شماره 5718 تحت مواد 58 و 59 تنظیم شده است. با توجه به مواد موضوع ، برای صدور رأی نهایی و قانونی بودن شواهد نهایی تعیین جایزه خارجی توسط دادگاه ترکیه در رابطه با اینکه آیا این شامل شرایط اجرای قانون است یا خیر. به عبارت دیگر هنر. 58 قانون این شرایط را می طلبد که تحت این ماده تنظیم شده باشد. 54. با این حال مطابق با هنر. 58 ، اصل متقابل که در هنر اتفاق می افتد. 54 خواسته نشده است. اساسنامه قضاوت نهایی و شواهد نهایی از تاریخ نهایی شدن تصمیم اطمینان حاصل می کنند. قانون شماره 5718 روند تشخیص را تنظیم نکرده است ، به همین دلیل باید پذیرفت که تشخیص به همان رویه اجرا بستگی دارد.

 

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش