دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

اجرای رای و حکم دادگاه ایران در کشور کویت

اینجانب با آشنایی و اطلاع از مقررات حقوقی بین المللی و همچنین سابقه وکالت در زمینه های اجرای آرا خارجی در دادگاه های داخلی و بالعکس و انجام امور وکالتی در موضوعات داوری کشورهای مختلف اروپایی و خاورمیانه ( آلمان، فرانسه، کویت، امارات متحده عربی و عمان…)  آماده ارائه خدمات حقوقی به شما می باشم.

                    

 

 

                                              “هر گونه کپی برداری پیگیرد قانونی دارد”

 اجرای حکم دادگاه ایران و رای داوری ایران در کشور کویت

قوانین کویت به دو طرف قرارداد اجازه می دهد که یک حوزه قضایی خارجی را برای اداره شرایط توافق خود انتخاب کنند و همچنین اختلافات احتمالی در مورد توافق نامه را مورد رسیدگی قرار دهند. در حالی که این قانون به دادگاههای کویت اجازه می دهد تا دستور اجرای احکام صادره در صلاحیت خارجی در شرایط محدود را صادر کنند ، دادگاههای کویت معمولاً در اجرای احکام خارجی عمل نمی کنند. با این حال دادگاه ها برای اجرای احکام داوری خارجی از جمله رای داوری ایرانی رأی می دهند.

ماده 199 قانون شماره 38 سال 1990 ، یا قانون آیین دادرسی مدنی و بازرگانی (“CCPL”) پیش بینی کرده است که احکام خارجی فقط در کویت اجرا می شود در صورتی که قانون خارجی مورد بحث در شناسایی و اجرای احکام کویت متقابل باشد ، خواه توسط معاهده یا پیشینه و فقط مطابق با همان شرایطی که در قوانین کشور خارجی برای اجرای احکام صادره در کویت پیش بینی شده است.

کویت طرف دو معاهده است که اجرای متقابل احکام را مجاز می داند. اولین کنوانسیون اتحادیه کشورهای عربی در مورد اجرای احکام (1952) است که در گذشته از نظر متقابل متناقض بوده و عمدتا خاموش است. معاهده دوم قانون شماره 44 سال 1998 تصویب توافق نامه اجرای احکام و اعلامیه های قضایی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

در صورت عدم وجود معاهده ای برای اجرای متقابل ، قانون کویت پیش بینی کرده است که اگر مدارک کافی وجود داشته باشد که نشان دهد کشوری که در آن حکم صادر شده احکام کویت را در گذشته اجرا کرده است ، دادگاه می تواند اجرای حکم خارجی را صادر کند ، اما فقط مطابق با همان شرایط و ضوابط اجرای متقابل همچنین ممکن است با یک نظر حقوقی صادر شده از حوزه قضایی خارجی که مراحل و مراجع قانونی را تشریح می کند که اجرای متقابل یک حکم فرضی اما مشابه کویت را امکان پذیر می کند ، تعیین شود. با این حال ، هیچ كشور غربی در رابطه با اجرای احكام با كویت روابط متقابل ندارد.

الزامات رویه ای

به شرط آنکه دادگاه کویت تشخیص دهد که صلاحیت صدور حکم خارجی را دارد ، ماده 199 ق.ک.د.ل.ا احتیاج به رعایت شرایط زیر دارد:

دادگاه صادر کننده حکم صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد.
طرفین با اطلاع از عمل به درستی خدمت رسانی شده اند.
این حکم مغایر با سیاست عمومی یا اخلاق کشوری نیست که در آن حکم اجرا می شود. و
این حکم یک حکم قطعی و قطعی است و با حکمی که قبلاً توسط دادگاهی در کشوری که اجرای آن درخواست شده است ، مغایرت ندارد.
در ماده 200 قانون CCPL همچنین لازم است که در مورد موضوعی که ممکن است در دادگاه مطابق با قوانین کویت مورد دادرسی قرار گیرد و در کشوری که صادر شده قابل اجرا باشد ، حکم صادر شود.

دادگاه کویت جنبه های اساسی یا رویه ای پرونده خارجی را بررسی نخواهد کرد اما به مدارکی مبنی بر مطابقت با این حکم به احکام فوق نیاز دارد.

علی رغم مقررات موجود در CCPL ، مجازات اجرای احکام خارجی در کویت ، تنها یک مورد وجود داشته است که یک حکم خارجی (غربی / غیر شورای همکاری خلیج فارس) در کویت به رسمیت شناخته شده و اجرا شده است. در این مورد ، نامه ای از دادستانی در انگلستان (“انگلستان”) برای حمایت از اجرای متقابل انگلیس در مورد احكام كویت پیشنهاد شد. با این حال ، دادگاههای کویت چنین شواهدی را ضعیف می دانند و عملکرد آنها انکار صدور احکام خارجی است.

اجرای رای داوری کشور ایران در کویت

دادگاه های کویت علی رغم این واقعیت که جوایز باید با همان معیارهای متقابل و رویه ای احکام خارجی طبق مواد 199 و 200 مطابقت داشته باشند ، آرا actively داوری خارجی را به طور فعال اجرا می کنند.

کویت امضاکننده کنوانسیون نیویورک در مورد به رسمیت شناختن و اجرای آرای داوری خارجی 1958 (“کنوانسیون”) است و آرا awards داوری را که در کشورهایی که امضا کننده این کنوانسیون هستند نیز صادر می کند ، به رسمیت می شناسد و اجرا می کند.

کویت همچنین یکی از امضاکنندگان کنوانسیون بین المللی 1965 در مورد حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری (“ICSID”) است که در 14 ژانویه 1979 تصویب شد (مصوبه قانون شماره 1 از 1979). دامنه ICSID محدود به اختلافات حقوقی ناشی از سرمایه گذاری بین یک کشور متعاهد (یا هر زیرمجموعه یا نمایندگی یک کشور متعاهد تعیین شده توسط ICSID توسط آن کشور) و یک تبعه کشور متعاهد دیگر است. بعلاوه ، با یک رزرو در ICSID اعلام می شود که یک امضا کننده نمی تواند مجبور شود که با تصویب ICSID فقط در یک اختلاف اختلاف نظر کند.

با رعایت شرایط متقابل ، آرا awards داوری خارجی معمولاً در کویت اجرا می شود ، البته به شرط شرایط زیر وجود دارد:

رای خارجی در موضوعی صادر می شود که ممکن است موضوع داوری باشد و در کشوری که آن را اعطا می کند قابل اجرا است.
رای خارجی توسط یک داور ذی صلاح مطابق با قوانین کشوری که در آن اعطا شده صادر می شود.
طرفین بلافاصله احضار می شوند و به درستی نمایندگی می شوند.
این جایزه باید مطابق قوانین کشوری که در آن اعطا شده است ، به یک دادرسی تبدیل شود. و
این جایزه نباید با حکم حکمی که قبلاً از سوی دادگاهی در کویت صادر شده و هیچ چیز منافی اخلاق یا سیاست های عمومی کویت نیست ، مغایرت داشته باشد.
نتیجه

به دلایلی که در بالا ذکر شد ، عاقلانه است که طرفین غربی که مایل به اجرای حکم خارجی در کویت هستند ، موافقت نامه را به داوری اختصاص دهند.

محتوای این مقاله به منظور ارائه یک راهنمای کلی برای موضوع مورد نظر است. در مورد شرایط خاص شما باید از مشاوره تخصصی استفاده کرد.

آیا برای اجرای رای خارجی در دادگاه نیاز به وکیل متخصص است؟

بسیاری بر این باور هستند که با صدور رای خارجی علیه محکوم علیه ایرانی، ادامه مسیر از جمله صدور رای دادگاه ایران به اجرای رای خارجی موضوعی آسان می باشد و دادگاه ایرانی در هر حال رای خارجی حضوری و غیابی را اجرا می نماید لذا میتوان شخصاً و یا توسط هر وکیلی این مهم را عملی نمود. در حالی که اجرای رای خارجی علی الخصوص اجرای آرا کشورهایی که دارای معاهده و قرارداد متقابل با ایران نیستند، از حساسیت و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار می باشد به نحوی که اهمیت اخذ حکم در کشور ایران جهت اجرای رای، کم تر از اخذ حکم ماهوی قطعی در خارج از ایران نمی باشد.

لذا با توجه به خاص بودن موضوع تعداد بسیار اندکی از وکلا در این خصوص دارای تجربه بوده و از نقاط ضعف و قوت قانونی مطلع می باشد و بهره بردن از یک وکیل متخصص می تواند نقش بسزایی در هدر نرفتن هزینه و تلاش های فراوان اخذ حکم خارجی، ایفا نماید.

اجرای رای خارجی، اجرای حکم خارجی در ایران، وکیل اجرای حکم خارجی در ایران، وکیل اجرای رای خارجی در ایران، اجرای رای خارجی، اجرای حکم دادگاه بحرین در دادگاه ایران، وکیل با تخصص اجرای حکم و رای خارجی ، خلیل آسایش، اجرای حکم دادگاه امارات، اجرای حکم دادگاه عمان، اجرای حکم دادگاه عراق، اجرای حکم دادگاه ترکیه، اجرای حکم دادگاه کویت

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش