دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

استعلام ممنوع الخروجی امارات

کلیاتی درخصوص ممنوع الخروج و ورود به امارات دبی

نویسنده: خلیل آسایش وکیل دادگستری ایرانی در امارات/دبی

هرگونه کپی برداری از متن پیگرد قانونی دارد

استعلام ممنوع الخروجی و ممنوع الورودی دبی/امارات

اینجانب خلیل آسایش وکیل ایرانی و مشاور حقوقی در کشور امارات/شهر دبی به استحضار شما می رساند اگر احتمال میدهید که سابقاً در کشور امارات پرونده حقوقی یا کیفری یا چک و بدهی داشته اید که موجب محکومیت شما شده است، قبل از ورود به کشور امارات از طریق وکیل در امارات از مراجع مختلف از جمله دادگاه فرودگاه و سی آ دی امارات اقدام به استعلام نماید و سپس با مشخص شدن وضعیت پرونده و پرداخت بدهی رفع موانع قانونی اقدام به سفر نمایید.

اجرای رای خارجی در ایران

کلیات

لازم به توضیح است که ماده ۲۹ قانون اساسی امارات متحده عربی شرایط آزادی در کشور امارات را شرح و ارائه می دهد و همزمان آن را بر اساس قانون محدود می کند. به این معنی که همه از آزادی سفر در داخل و خارج از کشور امارت برخوردار هستند مگر اینکه به طور خاص توسط قانون از طریقی ممنوعیت سفر اعمال شود.

مفهوم ممنوعیت سفر یا اخراج در امارات متحده عربی به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به دلایل مختلفی مانند  یک عمل مجرمانه، نقض قوانین مهاجرت، بدهی های پرداخت نشده تحت یک ادعای مدنی اعمال شود. لذا اینجانب خلیل آسایش وکیل ایرانی در امارات در نظر دارد خوانندگان را در درک قوانین مربوط به ممنوعیت سفر در امارات، روند حذف ممنوعیت سفر در امارات و سایر موارد مشابه راهنمایی کند.

در اصطلاح حقوقی، ممنوعیت سفر محدودیتی است بر آزادی جابجایی مداوم یا ممنوعیت ورود، ورود مجدد یا خروج یک فرد خاص به کشور. ممنوعیت سفر صادر شده توسط دولت امارات، افراد را برای عبور از مرز از طریق هر وسیله حمل و نقل محدود می کند و همانطور که در بالا ذکر شد، ممنوعیت سفر می تواند از طریق انواع ادعاها و شکایات ایجاد شود.

خلیل آسایش وکیل دادگستری در امارات

ممنوعیت سفر به طور مشخص با ممنوعیت کار یا حکم بازداشت متفاوت است و تفاوت آن به شرح زیر است:

ممنوعیت سفر و ممنوعیت کار:

ممنوعیت کار فرد را برای ورود یا خروج از کشور محدود نمی کند. با این حال، دریافت مجوز کار از MOHRE (وزارت منابع انسانی و امارات) را برای مدت محدود طبق قانون فدرال شماره ۸ در سال ۱۹۸۰ در مورد قانون کار امارات متحده عربی و اصلاحات آن محدود می کند.

در چنین شرایطی، کارمند می‌تواند با ویزای دیگری به کشور سفر کند و می‌تواند برای شغلی که مجوز کار از MOHRE لازم نیست، مانند شرکت‌های مناطق آزاد یا بخش دولتی، درخواست دهد. از سوی دیگر، ممنوعیت سفر، ممنوعیت مهاجرت برای ورود به امارات به هر دلیلی است.

اجرای حکم خارجی در ایران

دستور بازداشت و ممنوعیت سفر:

حکم بازداشت برای بازداشت شخصی توسط مقام صالح صادر می شود که مرتکب جرم کیفری طبق ماده ۴۵-۴۶ قانون فدرال شماره ۳ سال ۱۹۸۷ در مورد قانون جزا شده است و یا کسی که از اجرای حکم نهایی خودداری می کند.

قرار بازداشت طبق قوانین جزایی در صورتی صادر می‌شود که مدعی العموم دلایل کافی دال بر تقصیر خود داشته باشد، در حالی که طبق قانون مدنی، در صورت عدم تقدیم دعوای بیشتر از سوی مدیون، قرار بازداشت می‌تواند توسط قاضی دادگاه اجرا صادر شودبنابراین، هدف دستور بازداشت کاملاً با هدف منع سفر متفاوت است، زیرا در حکم بازداشت، متهم تا زمان وقوع یک واقعه خاص در بازداشت نگه داشته می شود، در حالی که ممنوعیت سفر به شخص اجازه ورود نمی دهد. یا به طور دائم از کشور خارج شوید تا زمانی که به طور خاص حذف شود.

در صورت ممنوعیت سفر، متهم اجازه عبور از مرز یا ورود به امارات را نخواهد داشت، اما به این معنی نیست که در فرودگاه بازداشت می شود مگر اینکه دادگاه یا مرجع ذیصلاح به طور خاص ذکر کرده باشد که در فرودگاه بازداشت شود. همه احکام بازداشت مستلزم ممنوعیت سفر است، اما همه ممنوعیت های سفر نیازی به حکم بازداشت ندارند. قوانین امارات متحده عربی در مورد ممنوعیت سفر قانونگذار امارات متحده عربی قانون خاصی را که در مورد مسائل مربوط به ممنوعیت سفر و روند حذف آن تعیین شده است، شامل نمی شود.

خلیل آسایش وکیل ایرانی و مشاور حقوقی در امارات دبی

با این حال، وجود آن از قوانین مختلف فدرال امارات مشهود است. بر این اساس، قانون فدرال شماره ۶ در سال ۱۹۷۲ در مورد قانون مهاجرت و اصلاحیه ای از طریق فرمان وزیری شماره ۸۳ در سال ۲۰۰۲ که فهرست غیر جامعی از مقوله هایی را ارائه می دهد که طبق آنها یک مهاجر نمی تواند وارد کشور یا خارج شود.

فهرست فوق بر اساس ماده ۹۴ این مصوبه به شرح زیر تعریف شده است:

افراد ممنوع الورود به کشور: فردی که علیه وی شکایت کیفری ارائه شده است. شخصی که توسط مقام صالح اخراج شده است. فردی که از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اخراج شده یا ممنوعیت سفر دارد. هر کسی که در فعالیتی که توسط اینترپل گزارش شده است، دخیل است. فردی که از بیماری خطرناکی برای سلامت عمومی رنج می برد.

افرادی که ممنوعیت خروج از کشور را دارند:

هر کسی که به دلیل تحقیقات در حال انجام، ممنوعیت سفر توسط هر یک از دادستان های عمومی اعمال شده، شخصی که توسط دادگاه کیفری یا مدنی ممنوع شده، ممنوعیتی از سوی وزیر برای کسانی که در پرداخت بدهی های دولت امارات نکول می کنند،

دلایل و حذف ممنوعیت سفر اگرچه امارات قانونگذاری خاصی برای ممنوعیت سفر ندارد، اما مهاجران خارجی همچنان می توانند به دلایل مختلفی با ممنوعیت سفر روبرو شوند که به طور گسترده در گروه های زیر طبقه بندی می شود و همچنین رویه ای برای حذف ممنوعیت، مشروط به صلاحدید دولت امارات متحده عربی: نقض قوانین مهاجرت بر اساس قوانین مهاجرت، یک تبعید با ممنوعیت سفر مواجه می شود به دلایل مختلفی مانند: اگر شخصی بدون مجوز کار معتبر مشغول به کار باشد. ورود غیرقانونی به کشور؛ اضافه ماندن در ویزا؛ استعفا از کار بدون به روز رسانی کارفرما یا خروج از کشور بدون لغو مجوز کار.

مراحل حذف ممنوعیت ها به طور خودکار توسط یک مقام صالح صادر می شود و می تواند برای مادام العمر تمدید شود. این ممنوعیت در صورت درخواست یکی از طرفین مانند کارفرما قابل اعمال است و مرجع ذیصلاح کارمند را متواری اعلام کرده و ممنوعیت سفر دائمی را در نظر می گیرد و متهم یا محکوم علیه می تواند برای رفع ممنوعیت سفر به اداره مهاجرت درخواست دهد.با این حال، توصیه می شود برای رفع این ممنوعیت از وکیل در دبی کمک بگیرید.

اجرای حکم خارجی

بدهی معوقه

در صورت عدم پرداخت بدهی، طلبکار به موجب ماده ۳۲۹ و ۳۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی امارات متحده عربی اختیار دارد که از طریق آن می تواند در دادگاه صالح درخواست منع مسافرت بدهکار را ارائه کند.

با این حال، در صورت بازپرداخت بدهی، ممنوعیت وجود ندارد. مراحل حذف ممنوعیت به درخواست طلبکار اعمال می شود. اما شرایط و شروطی وجود دارد که طلبکار باید قبل از ارائه درخواست کتبی ممنوعیت سفر به شرح ذیل در ماده ۳۲۹ قانون مدنی رعایت کند:

طلبکار باید بدون تردید ثابت کند که مدیون فرار می کند و مقدار بدهی بیش از ۱۰۰۰۰ درهم باشد، بدهی باید به مقدار معین باشد، در صورت مشخص نبودن مبلغ بدهی، قاضی مجاز است بر اساس مدارک کتبی و ضمانت نامه ای که از طرف طلبکار برای پوشش خسارت ارائه شده است، بدهی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

۱منا در صورت ممنوع الخروجی، بدهکار می تواند با طرح شکایت نزد قاضی بالاتر از دادگاه برای اعتراض به ممنوعیت سفر درخواست کند. همچنین، ممنوعیت را می توان در برخی موارد به شرح زیر حذف کرد:

اگر طلبکار درخواست را پس بگیرد، در صورت ارائه ضمانت نامه بانکی از طرف بدهکار، اگر بدهکار دعوی را در دادگاه یا به طلبکار بازپرداخت کند.

جرم جنایی

در صورتی که فرد متهم به ارتکاب جرم باشد و یا هر یک از مقررات قانون کیفری را نقض کرده باشد، ممنوعیت سفر به صورت خودکار اعمال می شود، رویه رفع ممنوعیت یک جرم کیفری تا زمان بررسی، محاکمه و قضاوت پرونده جنایی به قوت خود باقی است.

در چنین شرایطی متهم می‌تواند به دادگاه صالح شکایت کند و تقاضای قرار وثیقه کند، اما لازم به ذکر است که در صورت ممنوعیت سفر به جرم کیفری، متهم می‌تواند تقاضای قرار وثیقه کند و از پلیس آزاد شود. با این حال، حضانت تا صدور حکم نهایی مجاز به سفر نخواهد بود.

اجرای حکم دادگاه خارجی

قانون احوال شخصیه

طبق قانون فدرال شماره ۲۸ در سال ۲۰۰۵ در مورد قانون احوال شخصیه، قیم می تواند از دادگاه درخواست کند که ممنوعیت سفر کودک/کودکان را اعمال کند، در نتیجه سرپرست نمی تواند بدون این قانون به خارج از کشور سفر کند. رضایت کتبی قیم با این حال، اگر طرف نتواند به دنبال تایید قبلی باشد، باید دلایل سفر را در دادگاه توجیه کند.

روش حذف

مراحل این ممنوعیت سفر ظرف ۲۴ ساعت از زمان درخواست تکمیل می شود. در چنین شرایطی والدین مربوطه می توانند با دلایل محکم برای رفع ممنوعیت سفر کودک اقدام کنند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که برای متقاعد کردن دادگاه برای چنین درخواستی، به دنبال وکالت‌های حقوقی باشید.

نتیجه

در هر صورت، اگر مشکوک هستید که ممنوعیت سفر در امارات برای شما وضع شده است، بهتر است قبل از سفر به امارات با بهترین وکلای دبی تماس بگیرید و وضعیت حقوقی خود را بررسی کنید.

خلیل آسایش وکیل ایرانی در امارات

وکیل اجرای حکم دادگاه امارات در ایران

وکیل اجرای رای دادگاه ایران در امارات

وکیل اجرای حکم دادگاه ایران در امارات

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش