دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

مقررات چک برگشتی در کشور امارات

قانون جدید چک برگشتی در امارات و دبی چیست؟

نویسنده: خلیل آسایش وکیل ایرانی در دبی/ امارات

هرگونه کپی برداری از متن پیگرد قانونی دارد

وکیل چک امارات دبی

قانون برگشت چک – یکی از محبوب ترین روش های انجام تراکنش های مالی در امارات، چک بانکی است. و این یک عامل مهم در نرخ بالای چک های برگشتی امارات متحده عربی است. چک برگشتی که به عنوان چک بد یا بی اعتبار نیز شناخته می شود، ممکن است مشمول پیگرد قانونی شود. به جز چند استثنای قابل توجه، بیشتر موارد چک برگشتی از ۲ ژانویه ۲۰۲۲ دیگر جرایم کیفری محسوب نمی شوند البته چک برگشتی هنوز در امارات متحده عربی یک جرم کیفری محسوب می شود و کسانی که مسئول آن هستند ممکن است مشمول دعاوی مدنی شوند. بیایید قانون Check Bounce را طبق قانون امارات به تفصیل توضیح دهیم.

طبق قوانین امارات متحده عربی، برگشت چک یک جنایت (جرم جنایی) است که مجازات آن زندان، جریمه یا هر دو است. موارد برگشت چک در امارات متحده عربی به دلیل عملیات تجاری گسترده این کشور رایج است. مقررات امارات متحده عربی برای منصرف کردن هر کسی از درگیر شدن در چنین اعمال غیراخلاقی و غیرقانونی، عواقب قانونی تهدیدآمیز مالی و سختگیرانه ای را بر متخلفان تحمیل می کند و نگرانی‌های مربوط به برگشت چک معمولاً در معاملات تجاری، مسائل اجاره، وام‌های بانکی و تراکنش‌های فردی و موارد دیگر ظاهر می‌شوند. دلایل متعددی برای برگشت چک وجود دارد، اما یکی از شایع ترین شکایات این است که چک بدهکار به طلبکاران اغلب هنگام بازپرداخت مبلغ بدهی و عدم بازپرداخت مبلغ بدهی رد می شود.

خلیل آسایش وکیل ایرانی در دبی/مقررات چک

قانون فدرال شماره ۱۸ سال ۱۹۹۳، صادر کننده قانون معاملات تجاری، که مقررات صدور چک را تنظیم می کند، چک را در ماده شماره ۴۸۳ خود به عنوان یک اوراق تجاری حاوی دستور صادر شده توسط صادر کننده به بانک (برگیرنده) برای پرداخت تعریف می کند. در تاریخی که در آن به عنوان تاریخ صدور درج شده است، مبلغ معینی به سفارش شخص ثالث (دارنده وجه) که ذینفع یا حامل آن است.

هنگامی که صادرکننده چکی را به بانک (برگیرنده) دستور می دهد تا مبلغ مورد نیاز را به گیرنده پرداخت کند، ممکن است بانک به دلایلی از جمله عدم موجودی چک را برگشت بزند

اگر چکی به هر دلایلی برگشت خورده یا بی اعتبار شود، دارنده چک در صورتی که چک صادر شده در مهلت مقرر تسلیم شود و طبق ماده ۶۳۲ قانون معاملات تجاری امارات رد شود، دارنده چک به صادر کننده چک یا ظهرنویس می تواند مراجعه می کند و طبق ماده ۶۱۸ قانون معاملات تجاری امارات، محدودیت زمانی برای ارائه چک شش ماه از تاریخ صدور است.

وکیل ایرانی در امارات

صادرکننده باید در نظر داشته باشد که چکی که صادر می‌کند باید تمام شرایط چک مشروع را داشته باشد و طبق ماده ۵۹۸ قانون معاملات تجاری امارات متحده عربی باید در کشور صادر و پرداخت شود. همچنین قانون برای خواهان مهلتی تعیین کرده است که در صورت برگشت چک که دو سال پس از انقضای مهلت ارائه چک به موجب ماده ۶۳۸ باشد، خواهان می‌تواند علیه صادرکننده یا ظهرنویس اقامه دعوی کند و محدودیت زمانی از آخرین اقدامی که دارنده چک مقرر در ماده ۶۴۰ انجام می‌دهد شروع می‌شود. دارنده چک می‌تواند نسبت به صادرکننده چک اعم از کیفری یا مدنی اقدام کند.

سوالات متداول در مورد قانون چک برگشتی در امارات متحده عربی

اجرای حکم خارجی

۱- چگونه پرونده مدنی را برای چک برگشتی تشکیل دهیم؟

از آنجایی که بی احترامی به چک در امارات متحده عربی جرم محسوب می شود، کسانی که چک های بانکی را بی اعتبار کرده اند، مجازند علیه شرکت ها یا افرادی که آنها را صادر کرده اند، اتهامات کیفری را آغاز کنند. این با ماده ۴۰۱ قانون فدرال شماره (۳) ۱۹۸۷ قانون مجازات امارات متحده عربی مطابقت دارد که می گوید:

در دبی، یک فرد یا یک شرکت می تواند به یکی از دو روش، شکایت پلیس را علیه چک برگشتی ارائه کند. مرحله اول مراجعه به کلانتری و مرحله دوم شکایت آنلاین پلیس است.

بیشتر بخوانید : وکیل ایرانی در دبی

۲- چک در امارات چه زمانی برگشتی می شود یا تبدیل به چک بلامحل می شود؟

چک به چهار عامل برگشت داده می شود:

  1. در دسترس نبودن وجه معادل یا بیشتر از مبلغ چک در روز صدور.
  2. عدم تطابق امضاها، تاریخ های گم شده یا نادرست، و نوشته های بیش از حد یا خط خورده نمونه هایی از نقص فنی هستند.
  3. بسته شدن حساب بانکی قبل از صدور
  4. بانک دستوری از صادرکننده دریافت می کند که چک را نقد نکند.

اجرای رای دادگاه خارجی

۳- در امارات با برگشت چک چه اتفاقی می افتد؟

در امارات متحده عربی، دارنده وجهی که چک معیوب دریافت می کند، حق دارد علیه صادرکننده اقدام کند. آنها اکنون می توانند فوراً از قاضی اجرایی دادگاه درخواست کمک کنند. رویه موجود برای طرح شکایات پلیس برای تسریع در روند اصلاح شده است. از آنجایی که اکثر موارد در حال حاضر جرم زدایی شده اند، دیگر نیازی به دخالت پلیس نیست.

علاوه بر این، طبق آخرین اصلاحیه، جریمه چک برگشتی در امارات بر اساس مبلغ بدهی است.

مبلغ جریمه را بررسی کنید

کمتر از ۵۰۰۰۰ درهم ۲۰۰۰ درهم
۵۰۰۰۰ درهم – ۱۰۰۰۰۰ درهم ۵۰۰۰ درهم
۱۰۰۰۰۰ درهم – ۲۰۰۰۰۰ درهم ۱۰۰۰۰ درهم

اجرای رای دادگاه خارجی در ایران

نتیجه 

موارد چک برگشتی در امارات رایج است و می توان آن را به عوامل مختلفی مانند فسخ غیرقانونی، ورشکستگی شرکت، فرار صادرکننده چک و غیره نسبت داد. در عمل، هنگامی که دارنده چک برگشتی شکایت پلیسی را ارائه می کند، واقع بینانه ترین گزینه برای رسیدگی به موضوع برای همه طرفین، حل و فصل مسالمت آمیز آن در ایستگاه پلیس است.

با این حال، اگر نمی توان به توافقی دوستانه دست یافت و وضعیت به سطح بعدی افزایش یافت، استخدام یک وکیل مجرب در اسرع وقت عملی ترین و معقول ترین گزینه برای جلوگیری از پیامدها و خسارات شدید حقوقی آینده خواهد بود. .

وکیل در امارات

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش