دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

مقررات ارث و تقسیم اموال در امارات

مقررات فوت شخص خارجی، ارث، حقوق وارثین مطابق قانون امارات/ دبی

نوسنده: خلیل آسایش وکیل ایرانی در امارات و دبی

هر گونه کپی برداری از متن پیگیرد قانونی دارد

وکیل ملک امارت دبی

در مواردی پرونده هایی در خصوص وضعیت ارث شخص متوفی ایرانی در امارات مطرح میگردد با این توصیف که شخص ایرانی در امارات/دبی فوت کرده است و اموالی اعم از ملک و یا مال منقول در مالکیت داشته که قبل از فوت تقسیم نشده است یا یک شخص ایرانی در خارج از کشور امارات فوت کرده است و در کشور امارات دارای اموالی است لذا سوال مطرح می شود فرایند تقسیم اموال فی مابین وراث چگونه است؟ تقسیم اموال و مقررات حاکم بر ارث بایستی مطابق قانون امارات انجام شود و یا قانون ایران؟ بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

اجرای رای خارجی

اگر یک مهاجر و یا ایرانی بدون وصیت در امارات فوت کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک خارجی/ایرانی بدون وصیتنامه معتبر در امارات فوت نماید، قانون فدرال شماره 4 در سال 1987، در مورد صدور قانون معاملات مدنی امارات متحده عربی (“قانون مدنی”) و قانون فدرال شماره ..در سال 2005 در خصوص  تکلیف دادگاه های امارت در موضوع ارث و تقسیم املاک اعمال میگردد، البته به شخصیکه مغایر با سیاست های عمومی نباشد البته حتی برای خارجی و یا ایرانی های غیر مسلمان در برخی موارد، ممکن است دادگاه ها اصول شریعت را در مورد دارایی غیر مسلمان اعمال کنند و بنابراین قوانین اجباری تقسیم بین برخی از اعضای خانواده متوفی اعمال خواهد شد.

بیشتر بخوانید : وکیل ایرانی در امارات

آیا همسر متوفی یا شریک متوفی در امارات می تواند به حساب بانکی مشترک دسترسی داشته باشد؟

مطابق قانون امارات همسر و یا شریک شخص متوفی دسترسی فوری به پول در حساب های بانکی در امارات یا حتی حساب های بانکی مشترک نخواهد داشت. در صورت عدم وجود وصیت نامه ثبت شده، این حساب ها تا زمانی که دستورالعمل ها از دادگاه امارات دریافت نشود و تمام بدهی های متوفی در امارات (حتی از جمله جریمه پارکینگ) پرداخت نشود، مسدود خواهند ماند.

اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران

آیا در صورت وصیتنامه قوانین ارث شرعی در مورد تمام یا بخشی از دارایی های متوفی در امارات اعمال می شود؟

مسائل ارث برای مسلمانان مطابق شرع انجام می شود، در حالی که برای غیرمسلمانان، قانون تابعیت متوفی می تواند در موارد خاص و مشخص شده و یا در صورت تنظیم رسمی وصیت نامه اعمال شود. قانون مدنی امارات متحده عربی تصریح می‌کند که قانون کشور متوفی غیرمسلمان را می‌توان در مورد مسائل ارثی که در ماده … تعریف شده است را اعمال کرد، که بیان می‌کند: «ارث باید توسط قانون متوفی در زمان متوفی اداره شود” با این حال، در مواردی که وصیت نامه به واگذاری املاک و مستغلات در امارات اشاره دارد، ماده ….بیان می کند که قانون امارات متحده عربی “در مورد وصیت نامه هایی که توسط خارجی هایی که اموال غیرمنقول در امارات دارند اعمال می شود”. این امر مشمول یک استثناء قابل بحث در مورد دارایی آزاد است. در حال حاضر، دادگاه‌های دبی، حداقل، اموال آزاد را به عنوان یک استثنا در نظر می‌گیرند، بنابراین این اموال می‌تواند توسط یک مهاجر غیرمسلمان به وصیت آن‌ها وصیت شود. بیشتر بخوانید : وام طلا

علاوه بر این، بند 2 ماده…. قانون احوال شخصیه به مهاجران غیرمسلمان که دارایی در امارات متحده عربی دارند اجازه می دهد تا بر اساس قانون کشور خود وصیت کنند، به جای اینکه مبتنی بر شریعت، جانشینی اموال اماراتی خود را اداره کنند. قوانین. با این حال، وصیت نامه باید به شیوه قانونی رسمی در دادگاه ارث اثبات شود، این روند بسیار تسریع می شود اگر مهاجر قبلاً وصیت نامه را به عربی ترجمه و در اینجا در امارات متحده عربی ثبت کرده باشد.

اگرچه قانون احوال شخصیه به مهاجران غیرمسلمان این حق را می دهد که برای اعمال قانون کشور خود از دادگاه امارات متحده عربی درخواست کنند، اما قانون احوال شخصیه صراحتاً قانون مدنی امارات متحده عربی را اصلاح نمی کند و این امر منجر به عدم اطمینان بالقوه در مورد اینکه آیا اراده یک غیرمسلمان مشمول قوانین شریعت خواهد بود یا نه؟

 پیشنهاد میگردد که در خصوص موضوعات ارث و فوت شخص ایرانی در امارات/دبی حتما از طریق وکیل دادگستری در امارات که به قوانین و مقرارات ارثی کشور امارات مسلط می باشد اقدام نمایید  چراکه این مقاله و اطلاعات ذیل به صورت کلی مطرح شده است و یقیناً طرح موضوع در دادگاه حقوقی ارث و احوال شخصیه امارات و پیگیری تا مرحله صدور حکم دارای پیچیدگی های حقوقی و اداری طاقت فرسایی می باشد لذا اقدام ورثه بدون وکیل ارثی در امارات/دبی می تواند اخذ نتیجه را با مشکل جدی مواجه نماید.

بیشتر بخوانید : وکیل ایرانی در دبی

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش