دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

مطالبه خسارت بیمه کشتی در امارات

دادگاه و مرجع صلاحیدار مطالبه خسارت علیه شرکت بیمه در امارات دبی

نویسنده : خلیل آسایش وکیل ایرانی در دبی

هر گونه کپی برداری و سو استفاده از متن پیگرد قانونی دارد

به دنبال اجرای قطعنامه شماره 33 سال 2019 سازمان بیمه امارات متحده عربی (IA) در مورد مقررات کمیته های حل و فصل اختلافات بیمه ای اصلاح شده با تصمیم شماره 9 هیئت مدیره در سال 2020، کمیته جدید اختلافات بیمه ای (IDC) ) برای رسیدگی به اختلافات بین بیمه گذاران دارای مجوز امارات، بیمه شدگان و ذینفعان بیمه نامه امارات تاسیس شده است.

وکیل بیمه امارات دبی

دادگاه بدوی دبی تأیید کرده است که مطابق با ماده 110 (3) قانون فدرال شماره 6 سال 2007 در مورد تنظیم عملیات بیمه، اختلافات مربوط به بیمه توسط دادگاه های محلی امارات متحده عربی پذیرفته نخواهد شد، مگر اینکه قبلاً توسط IDC مورد بررسی قرار بگیرد

وکیل ایرانی در دبی: خلیل آسایش وکیل ایرانی در امارات

IDC مجاز به رسیدگی به انواع ادعاهای زیر نیست:

ادعاهای مربوط به امداد خلاصه یا دستورات پیوست؛
اختلافات بیمه ای که قبل از لازم الاجرا شدن تصمیم شروع شده است.
اختلافات بیمه ای که مشمول یک شرط داوری (معتبر) هستند.
دعاوی جایگزین خریداری شده توسط بیمه گر علیه: (1) شخص ثالثی که باعث خسارت می شود که بیمه گر مسئول آن است. یا (2) شرکت بیمه شخص ثالثی که باعث خسارت می شود که بیمه گر مسئول آن است.
دعاوی بین شرکت های بیمه که مربوط به تعدیل مانده های مالی است

دعاوی بین متخصصان مرتبط با بیمه و شرکت های بیمه.

اگر موضوع قابل استماع در IDC باشد اما نتواند از طریق مصالحه ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ درخواست حل و فصل شود، IDC از طریق رویه‌های حل اختلاف خود به رسیدگی به موضوع می‌پردازد. IDC اطهارات هر یک از طرفین را می شنود، شواهد را بررسی می کند و تصمیم خود را ظرف 20 روز پس از پایان جلسه صادر می کند (اگرچه IDC می تواند این مدت را تمدید کند).

طرف هایی که مایل به اعتراض به تصمیم IDC هستند می توانند به دادگاه های محلی اعتراض کنند. یک مهلت 30 روزه برای انجام این کار وجود دارد. اگر هیچ یک از طرفین در این مدت به تصمیم اعتراض نکنند، آن تصمیم قطعی و لازم الاجرا تلقی می شود.

وکیل ایرانی با تخصص بیمه دریایی در امارات

اگر این اختلاف در دادگاه های امارات متحده عربی مورد اعتراض قرار بگیرد، یا اگر موضوع موردی است که توسط IDC قابل رسیدگی نیست و باید در مرحله اول توسط دادگاه های امارات رسیدگی شود، نکات زیر اعمال می شود:

اول، قانون امارات متحده عربی مقرر می‌دارد که دادگاه‌های امارات (در مقابل دادگاه خارجی) صلاحیت رسیدگی به دعاوی مطرح شده علیه اتباع امارات (به عنوان مثال، یک شخص حقیقی یا حقوقی امارات متحده عربی) یا یک شخص حقوقی خارجی با اقامتگاه یا محل سکونت در این کشور را دارند. امارات متحده عربی (قانون فدرال شماره 11 در سال 1992 در مورد آیین دادرسی مدنی (قانون آیین دادرسی مدنی، ماده 20) هر گونه توافقی که بر خلاف آن باشد طبق قانون امارات متحده عربی باطل است (ماده 24، قانون آیین دادرسی مدنی).

ثانیاً، مواد 31 تا 41 قانون آیین دادرسی مدنی شامل مجموعه ای از شرایط است که تعیین می کند کدام دادگاه در امارات صلاحیت دارد، مثلاً انعقاد قرارداد یا اجرای یک قرارداد.

سوم، قانون امارات، بندهای داوری را به رسمیت می شناسد. در ژوئن 2018، قانون فدرال شماره 6 در سال 2018 در مورد داوری (قانون داوری) لازم الاجرا شد که مواد 203 تا 218 قانون آیین دادرسی مدنی را لغو و جایگزین کرد. قانون داوری به حقوق طرفین برای داوری احترام می گذارد و ماده 8 قانون داوری می گوید دادگاهی که در مورد اختلافی که در مورد آن موافقتنامه داوری وجود دارد، دعوا در آن شروع شده است، دعوا را رد می کند، مگر اینکه دادگاه تشخیص دهد که قرارداد داوری باطل یا غیرقابل اجرا است. علاوه بر این، بند 6 ماده 7 قانون رفتار و اخلاق سازمان بیمه (همانطور که در قطعنامه شماره 3 هیئت مدیره در سال 2010 آمده است) (قطعنامه IA) بیان می کند که بیمه نامه های غیر اجباری ممکن است یک شرط داوری را به عنوان وسیله ای در بر گیرند. برای حل و فصل هر گونه اختلافی که بین طرفین ایجاد می شود که شرط داوری به عنوان یک توافقنامه جداگانه از شرایط و ضوابط عمومی گنجانده شده در این سیاست چاپ شده است (قطعنامه IA، ماده 7(2)(b)).

وکیل ایرانی در دبی. وکیل بیمه دریایی در امارات

چهارم، امارات همچنین دارای یک سری مناطق آزاد است، از جمله مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC) و بازار جهانی ابوظبی (ADGM)، که قوانین مدنی (به عنوان مثال، غیر کیفری) و دادگاه های خود را دارند. برای اجرای آن قوانین DIFC و ADGM هر دو به عنوان یک سیستم حقوقی مشترک عمل می کنند که عمدتاً بر اساس قانون عرفی انگلیسی و قانون مدنی ماهوی و رویه است. طرفین در انتخاب قانون DIFC یا ADGM برای حاکمیت قراردادهای خود آزادند.

در نتیجه قانون دبی شماره 16 در سال 2011، ماده 5(a)(2)، طرفین خارج از DIFC اکنون می توانند در صلاحیت دادگاه های DIFC برای رسیدگی به اختلافات، به طور انحصاری یا غیر انحصاری، قبل از نتیجه گیری انتخاب شوند. قرارداد آنها (یعنی قبل از بروز هرگونه اختلاف احتمالی) یا پس از بروز اختلاف با توافق مشترک کتبی برای ارجاع اختلاف به دادگاه های DIFC. طرفین قرارداد با یک نهاد DIFC ممکن است در صلاحیت دادگاه های DIFC (به جای دادگاه های محلی (غیر DIFC)) قرار بگیرند، حتی بدون اینکه بند دادگاه به نفع دادگاه های DIFC انتخاب شوند، اگر اختلاف آنها در یکی از حوزه های قضایی انحصاری باشد. دروازه‌های تعیین شده توسط ماده 5(a) قانون دبی شماره 12 در سال 2004. این به طور کلی شامل دعاوی جرم و قرارداد است که تا حدی یا به طور کامل با DIFC مرتبط است. اگر طرفین بخواهند از صلاحیت دادگاه‌های DIFC به نفع دادگاه‌های محلی انصراف دهند، طبق ماده 13 (1) قانون DIFC شماره 10 سال 2005، حق دارند این کار را انجام دهند، اما با توجه به موارد اخیر، این امر مستلزم این است. 

در رابطه با ADGM، بخش 16(2)(e) از دادگاه های ADGM، مدارک مدنی، احکام، احکام، اجرا و انتصابات قضایی مقررات 2015 (مقررات دادگاه های ADGM)، بیان می دارد که دادگاه بدوی ADGM همانطور که هست صلاحیت دارد. با هر درخواست کتبی طرفین برای تعیین دعوا یا اختلاف از دادگاه بدوی ADGM به آن اعطا شده است.

وکیل مطالبه خسارت بیمه دریایی دبی. وکیل ایرانی در امارات

چه زمانی علل اقدام مربوط به بیمه ایجاد می شود؟

علت دعوا در مورد قراردادهای بیمه زمانی به وجود می آید که خطر یا رویداد تحقق یابد (قانون فدرال شماره 5 در مورد معاملات مدنی 1985 (قانون مدنی)، ماده 1026 (1)).

در مورد دعاوی مسئولیت، علت دعوا زمانی ایجاد می شود که شخص ثالثی علیه بیمه شده دعوی کند (قانون مدنی، ماده 1035) یا حکمی علیه بیمه شده صادر شود.

مدت محدودیت خسارت ناشی از قراردادهای بیمه سه سال از تاریخ وقوع حادثه یا از تاریخ اطلاع بیمه شده از وقوع آن است (قانون مدنی، ماده 1036).

قاعده در مورد خسارت بیمه دریایی متفاوت است. دوره محدودیت معمولاً دو سال از تاریخ وقوع حادثه یا زمانی است که شخص ثالثی علیه بیمه شده ادعایی می کند (قانون فدرال شماره 26 در سال 1981، در مورد دریانوردی تجاری، ماده 399(1)). علاوه بر این، محدودیت تحت بیمه دریایی با «نامه ثبتی یا تحویل سایر اسناد مربوط به ادعا» (ماده 399 (3)) یا یک «عذر قانونی» (ماده 399 (1) و (2)) به حالت تعلیق در می‌آید.
چه ملاحظات رویه ای و راهبردی اولیه باید در دعاوی بیمه مورد ارزیابی قرار گیرد؟

نظام حقوقی امارات یک سیستم قانون مدنی است و منبع اصلی قانون یک کد قانونی است. این بدان معناست که هیچ سیستمی از سابقه الزام آور وجود ندارد که در حوزه قضایی کامن لا درک می شود (اگرچه تصمیمات دادگاه قبلی ممکن است نشان دهنده یا متقاعد کننده یا هر دو باشد).

در دعاوی بیمه ای، دادگاه معمولاً یک کارشناس را برای بررسی حقایق، ملاقات با طرفین، جمع آوری شواهد و تهیه گزارش تعیین می کند. در حالی که نظر کارشناس برای دادگاه الزام آور نیست (قانون فدرال شماره 10 1992 در مورد صدور ادله در معاملات مدنی و تجاری، ماده 90 بند الف)، البته دادگاه معمولاً از توصیه های گزارش کارشناس پیروی می کند.

در دعاوی مدنی، ادله از طریق اسناد و مدارک ارائه می شود تا شاهد. به طور قابل توجهی، یافته های واقعی یک سند رسمی (که در آن یک مقام دولتی یا شخصی که در خدمات عمومی به کار گرفته شده است، آنچه را که قبل از او اتفاق افتاده است، یا آنچه که توسط طرف های ذینفع در حد مجاز به او اطلاع داده شده است را تأیید می کند. از اختیارات و صلاحیت او، مانند گزارش پلیس) برای دادگاه امارات الزام آور است (قانون فدرال شماره 10 در سال 1992، مواد 7 و 8).

هیچ تعهد افشای اجباری در برابر دادگاه های امارات متحده عربی وجود ندارد. بنابراین، یک طرف فقط اسنادی را که به آنها استناد می کند، افشا می کند. اگرچه کارشناس منصوب دادگاه ممکن است از طرفی درخواست ارائه اسناد کند، اما برای عدم ارائه آن هیچ مجازاتی وجود ندارد، اگرچه ممکن است از عدم ارائه آنها استنباط منفی حاصل شود. مهمتر از همه، امتیاز یک مفهوم شناخته شده در قوانین امارات متحده عربی نیست، اما، حتی اگر چنین بود، به احتمال زیاد هرگز نیازی به استناد در شرایطی که افشای آن بخشی از روند دادخواهی عادی در دادگاه های محلی امارات نیست، نخواهد بود.

طرفین می توانند به رونوشت اسناد استناد کنند و در صورتی که طرف مقابل بخواهد اعتبار این اسناد را به چالش بکشد، باید همان را ثابت کند (تصمیم هیئت وزیران شماره 57، ماده 20). طرفی که سعی می کند اسناد را با ادعای بی اعتبار بودن آنها انکار کند بدون اینکه آن را ثابت کند ممکن است توسط دادگاه جریمه شود.

وکیل ایرانی دبی. وکیل ایرانی امارات

به غیر از هزینه های اسمی (مانند هزینه های دادگاه، هزینه های کارشناسان و مقدار کمی از هزینه های حقوقی)، دادگاه های امارات متحده عربی هزینه ها را تعیین نمی کنند.

از نظر پروتکل و رویه قبل از اقدام، ماده 110 (1) قانون فدرال شماره 6 سال 2007 روند رسیدگی داخلی به دعاوی بیمه را توسط بیمه گذاران تعیین می کند. با توجه به قوانین قابل اجرا و مفاد بیمه نامه، بیمه گذاران موظفند (1) در رابطه با کلیه خسارت های بیمه ای مطابق با مصوبه IA تصمیم گیری کنند و (2) در صورت رد ادعا، دلایل کتبی را ارائه کنند. رد ادعای بیمه شده علاوه بر این، در صورت بروز اختلاف بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار، بیمه‌شده می‌تواند شکایت کتبی خود را به IA ارسال کند، که می‌تواند توضیحات بیشتری را از بیمه‌گذار درخواست کند. در صورتی که بیمه شده به توضیحات ارائه شده توسط بیمه گر معترض باشد، ممکن است به دنبال ارجاع موضوع به کمیته تخصصی بیمه (IDC) باشد.

چه راه حل یا خسارتی ممکن است اعمال شود؟

ماده 1034 قانون مدنی بیمه‌گران را مکلف می‌کند غرامت یا وجهی را که به بیمه‌گذار یا ذینفع تعلق می‌گیرد «در زمان وقوع خطر یا فرارسیدن موعد مقرر در عقد به نحوی که مقرر شده است» بپردازند.

بیمه‌گران باید توجه داشته باشند که در تئوری ممکن است بیمه‌گذاران به‌عنوان جبران خسارت مدنی یا نقض قرارداد علیه بیمه‌گذاران ادعای خسارت را مطرح کنند، در صورتی که فکر کنند به یک ادعا اشتباه رسیدگی شده، یا احتمالاً به اشتباه یا به اشتباه رد شده است.

در رابطه با تأخیر در پرداخت خسارت، بند 2 ماده 9 قانون اخلاق و رفتار سازمان بیمه گر بیان می کند که بیمه گذاران باید بدون تأخیر بی مورد خسارت را طبق مقررات قانون و شرایط و ضوابط تسویه حساب کنند. سیاست.» با این حال، «تأخیر ناروا» بیشتر تعریف نشده است و البته، می‌توان استدلال‌هایی درباره موجه بودن تأخیر ارائه کرد. در ادامه ماده 9 این قانون آمده است که بیمه گذاران باید ظرف 15 روز پس از دریافت مجموعه کامل مدارک تصمیم گیری کنند، البته باز هم پر بودن مجموعه اسناد بسته به مورد ممکن است متفاوت باشد.

علاوه بر این، ممکن است برای تأخیر در پرداخت خسارت بیمه نیز سود اعمال شود. در صورت تأخیر بیمه‌گر در پرداخت خسارت، موظف است غرامت تأخیر را به بیمه‌گذار بپردازد، مگر اینکه به نحو دیگری توافق شده باشد (قانون فدرال شماره 18 در مورد معاملات تجاری (قانون معاملات تجاری)، ماده 88). در صورت تعیین نرخ سود و تأخیر بدهکار در پرداخت سود، سود تأخیر بر اساس نرخ توافقی تا تسویه کامل محاسبه می شود (ماده 77 قانون معاملات تجاری).

وکیل ایرانی در امارت. وکیل ایرانی در دبی

علاوه بر این، بیمه‌گر می‌تواند توسط IA طبق مصوبه کابینه شماره 7 سال 2019 در مورد جریمه‌های اداری اعمال‌شده توسط سازمان بیمه به دلیل عدم پرداخت غرامت بدهکار به بیمه‌گذار طبق این بیمه‌نامه جریمه شود (ضمیمه جدول شماره 1).

در رابطه با افشای قبل از قرارداد، بند ب ماده 1032 قانون مدنی تصریح می‌کند که بیمه‌گذار باید تمام اطلاعاتی را که بیمه‌گران می‌خواهند در هنگام ارزیابی خطر بدانند، افشا کند. بند ج ماده 1032 همچنین مقرر می‌دارد که بیمه‌گذار موظف است دائماً افشاء کند، پس از قرارداد، هر موضوعی را که در طول مدت بیمه‌نامه رخ می‌دهد و منجر به افزایش خطر می‌شود، به بیمه‌گر اطلاع دهد. اگر بیمه شده با حسن نیت عمل نکند و اطلاعات مربوطه را افشا نکند، یا اطلاعات نادرستی ارائه دهد، بیمه گذاران می توانند از تاریخ عدم افشای اطلاعات مربوطه توسط بیمه شده (فقدان عبارت صریح در بیمه نامه، لغو) درخواست کنند که بیمه نامه لغو شود. احتمالاً مستلزم درخواست به دادگاه است) (ماده 1033 بند 1 قانون مدنی).

در چه شرایطی می توان خسارت خارج از قرارداد یا جزایی را اعطا کرد؟

بیمه گر موظف به حسن نیت در پرداخت خسارت است (قانون مدنی، مواد 246 و 1034؛ قطعنامه IA، ماده 3(2)).

نتیجه این است که ممکن است از نظر تئوری بیمه‌گذار در هنگام تعدیل و تسویه دعاوی خسارات اضافی را برای نقض این وظیفه حسن نیت مطالبه کند (یعنی این مشابه ادعاهای کیفری «بد نیت» است) یا مطالبه خسارت ناشی از آن. خسارات ناشی از تخلف بیمه گر، یا هر دو، علاوه بر مطالبات اولیه بیمه شده تحت بیمه نامه.

با این حال، خسارات تنبیهی عموماً در دادگاه‌های محلی اعطا نمی‌شود و ما از هیچ موردی اطلاع نداریم که دادگاهی به دلیل نقض وظیفه حسن نیت تحت قوانین امارات متحده عربی خسارت صادر کرده باشد.

در صورت داشتن پرونده بیمه دریایی در امارات و یا هرگونه مطالبه خسارت ناشی از کارگو در امارات با خلیل آسایش وکیل ایرانی در دبیم امارات تماس بگیرید

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش