دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

تعریف اصطلاح اجرای رای خارجی

خلیل آسایش وکیل پایه یک دادگستری
ضمن تشکر از شما کاربر محترم که سایت بنده را جهت استفاده از خدمات حقوقی انتخاب نموده اید. به اطلاع شما می رسانم این سایت با هدف ارتقاء سطح اطلاعات و مشاوره حقوقی داخلی و بین المللی راه اندازی شده است. 
اینجانب با آشنایی و اطلاع از مقررات حقوقی بین المللی و همچنین سابقه وکالت در زمینه های اجرای آرا خارجی در دادگاه های داخلی و خارجی و انجام امور وکالتی در موضوعات داوری کشورهای مختلف اروپایی و خاورمیانه ( آلمان، فرانسه، ترکیه، امارات متحده عربی و عمان…)  آماده ارائه خدمات حقوقی به شما می باشم.
00989124439719 ایران
00971521583759 امارات ( واتس آپ)
“ایام تعطیل و ساعات غیرکاری پاسخگو نمی باشیم “

تعریف اصطلاحات
“به رسمیت شناختن” یک رأی خارجی زمانی اتفاق می افتد که دادگاه یک کشور یا یک حوزه قضایی تصمیم قضایی را که توسط دادگاه های کشور یا صلاحیت قضایی دیگری “خارجی” اتخاذ شده است ، بپذیرد و با اصطلاحات کاملاً یکسان و بدون تجدید نظر در اصل دادخواست اصلی ، حکم صادر کند .

در حقوق انگلیس ، بین تشخیص احکام خارجی و اجرای احکام خارجی تمایز روشنی وجود دارد. تشخیص به معنای این است که ادعا را به نفع یکی از طرفین دعوا تعیین کرده اند. این تصدیق صلاحیت خارجی و حل اختلاف است که به عنوان res judicata شناخته می شود. [1] در مقابل ، اجرا اجرای قضاوت است.

در اصطلاحات حقوقی آمریكا ، حكم “خارجی” به معنای رأی از ایالت دیگری در ایالات متحده یا كشور خارجی است. برای تمایز بین این دو ، اصطلاحات دقیق تر استفاده شده “قضاوت در کشور خارجی” (برای احکام مربوط به کشور دیگری) و “قضاوت دولت خواهر خارجی” (از ایالت متفاوت در ایالات متحده) است.

پس از به رسمیت شناختن حکم خارجی ، طرفی که در پرونده اصلی موفق بود ، می تواند اجرای آن را در کشور به رسمیت شناختن درخواست کند. اگر حکم خارجی یک حکم پول باشد و بدهکار دارای دارایی در حوزه قضایی تشخیص باشد ، بستانکار حکم به کلیه راه حل های اجرایی دسترسی دارد ، مانند این که پرونده از کشور شناسایی کننده تشکیل شده باشد ، به عنوان مثال تزئین ، فروش قضایی و غیره اگر شکل دیگری از قضاوت به دست آمده باشد ، به عنوان مثال م affectثر بر وضعیت ، اعطای تخفیف اجباری و غیره ، دادگاه رسمیت دهنده هر حکمی را که لازم باشد برای اجرای حکم اصلی مناسب تشخیص می دهد.

احكام خارجي ممكن است به صورت يك جانبه يا بر اساس اصول احسان شناخته شود ، يعني احترام متقابل بين دادگاه ها در كشورهاي مختلف. در دادگاه های انگلیس ، مبنای اجرای احکام خارجی ملاک نیست ، بلکه آموزه الزام است. [2]

بین دو ایالت مختلف در ایالات متحده ، اجرای قانون طبق بند کامل اعتقاد و اعتبار (ماده چهارم ، بخش 1) قانون اساسی ایالات متحده الزامی است ، که یک دولت را مجبور می کند به حکم یک کشور دیگر به عنوان محلی عمل کند. این کار معمولاً به نوعی از برنامه کوتاه شده در اعلان یا اتصال به آن نیاز دارد. بین یک ایالت در ایالات متحده و یک کشور خارجی ، به عنوان مثال کانادا ، مفهوم غالب comity است. دادگاه در ایالات متحده ، در اکثر موارد ، بدون اثبات متقابل دیپلماتیک ، چه بر اساس قوانینی که توسط قاضی ساخته شده و چه طبق قوانین خاص ، یک طرفه حکم خارجی را اجرا خواهد کرد.

اگر قضاوت به طور ماهوی با اصول اساسی حقوقی در کشور به رسمیت شناختن ناسازگار باشد ، به طور کلی شناخت از این امر رد خواهد شد. به عنوان مثال ، دادگاه های ایالات متحده ، مطابق با قانون حفاظت از قانون ماندگار و قانون اساسی ما ، از شناسایی یا اجرای احکام افترا خارجی علیه هر شخص ایالات متحده منع شده اند ، مگر اینکه کشور خارجی که در آن حکم صادر شده از آزادی بیان محافظت کند حداقل به همان درجه ای که ایالات متحده و دادگاه خارجی در پرونده ای که در آن حکم صادر شده است به همان اندازه که دادگاه ایالات متحده تضمین می کند ، احترام گذاشته است.

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش