دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

مقررات برگشت چک در امارات دبی- خلیل آسایش

مقررات برگشت چک در امارات دبی

خلیل آسایش وکیل ایرانی دبی

توجه : هر گونه کپی برداری از متن پیگرد قانونی دارد

چک های برگشتی در امارات: آنچه باید در سال 2022 بدانید
در دبی و امارات متحده عربی برگشت چک یک مشکل بسیار مکرر است که افراد در طول مدت اقامت خود در این کشور با آن مواجه می شوند و در امارات متحده عربی تحت پوشش یک جرم جنایی قرار می گیرد و پیامدهای قانونی/مجازات می تواند از نظر مالی شدید و دلهره آور باشد. مشکلات چک در دبی و امارات برگشتی ممکن است در انواع معاملات تجاریی، مبادلات شرکت‌ها، وام‌های بانکی، اجاره یا خرید ملک و تراکنش‌های فردی ایجاد شود.

شکایات و موارد چک برگشتی را می توان به دلایل متعددی نسبت داد، اما در درجه اول به دلیل عدم پرداخت بدهی بدهکار به طلبکار در تاریخ مشخصی است که بر سر آن توافق شده است. بر اساس قانون فدرال امارات متحده عربی شماره (3) در سال 1987 مبنی بر انتشار قانون مجازات، هم دعوی کیفری و هم مدنی می تواند علیه مرتکب شروع شود. بنابراین، برای هر فردی که در امارات متحده عربی با چک سر و کار دارد، به ویژه کسانی که مایل به ارتکاب “عمدی” جرم و مواجهه با عواقب آن نیستند، بسیار مهم است که بدانند چگونه چک را به درستی صادر و بپذیرند، یا چگونه با موقعیت‌هایی که در زمان واریز وجه می‌شوند رفتار کنند. چک هایی که پرداخت نشده است.

اجرای رای خارجی

چک برگشتی چک ضمانت در امارات

چک چیست؟

چک (یا چک) به‌عنوان یک ابزار پرداخت/قابل معامله که معمولاً به‌جای پول شناسایی می‌شود، در نظر گرفته شده است. قانون فدرال شماره (18) 1993 صدور قانون معاملات تجاری، صدور و گردش چک در امارات را تنظیم می کند. ماده (483) قانون چک را اینگونه تعریف کرده است: «دستور صادره از طرف شخص (بردار) به بانک (برگیرنده) مبنی بر پرداخت وجه معین در تاریخ مندرج در آن (تاریخ صدور) به بانک. دستور شخص ثالث (دارنده وجه) که ذینفع یا حامل آن باشد.

وکیل چک در دبی امارات

چک تکمیل شده و امضا شده به عنوان مرجعی برای بانک برای پرداخت پول صادرکننده عمل می کند. بانک باید چک را بپردازد حتی در صورت مخالفت صادرکننده، مگر در مواقعی که چک مفقود شده یا دارنده ورشکست شده باشد. بنابراین، چک به طور موثر ابزار پرداخت غیر قابل برگشت است.

صادرکننده چک در دبی باید توجه داشته باشد که چک طبق قانون باید دارای شرایط ذیل باشد.

فرم

طبق ماده (598) قانون معاملات تجاری امارات، چک های صادره و سررسید برای پرداخت در امارات باید در بانک صادر شود. هر بانک به دارندگان حساب های بانکی دسته چک هایی را ارائه می دهد که حاوی فرم های مخصوص چاپ شده بسیار محافظت شده – چک های سفید است. روی هر چک باید (الف) نام صاحب حساب، (ب) شماره حساب وی و (ج) شماره سریال چک (به تصویر زیر مراجعه کنید) چاپ شود.

وکیل اجرای رای خارجی در ایران

مشخصات

بر اساس ماده (596) قانون معاملات تجاری امارات متحده عربی، چک باید حاوی مشخصات زیر باشد (برای مراجعه به تصویر بالا مراجعه کنید):

(1) کلمه “چک” نوشته شده در متن ابزار به زبانی که متن به آن نوشته شده است.
(2) دستور بدون قید و شرط برای پرداخت مقدار معینی از پول.
(3) نام بانکی که متعهد به پرداخت است (برگیرنده).
(4) نام شخصی که باید به او یا به دستور او پرداخت شود (دریافت کننده).
(5) محل پرداخت؛
(6) تاریخ و محل صدور چک.
(7) امضای شخصی که چک را صادر کرده است.
در قانون هیچ اشاره ای به بی اعتبار بودن چک بدون تاریخ نشده است. بنابراین در صورت حذف تاریخ مندرج در چک، تاریخ صدور، تاریخ ارائه چک برای پرداخت خواهد بود.

در صورتی که محل پرداخت در چک درج نشده باشد، محل درج شده در کنار نام بانک، محل پرداخت تلقی می شود. و اگر اصلاً قید نشده باشد دفتر مرکزی بانک خواهد بود. همچنین در صورتی که محل صدور قید نشده باشد چک در محلی صادر شده تلقی می شود که به طور مؤثر امضاء شده است (ماده (597)).

در دسترس بودن وجوه

با رعایت قوانین و اصول حسن نیت (Bona Fides)، صادرکننده باید در نظر داشته باشد که با علم به نداشتن یا نداشتن وجه کافی در حساب خود نزد گیرنده در تاریخ تاریخ، نمی تواند چک صادر کند. صادرکننده طبق ماده (599) وجه کافی را برای پرداخت کامل وجه مندرج در چک واریز می کند. عدم ارائه چنین وجوهی، به طور جزئی یا کامل، به گیرنده حق می‌دهد که اظهارنامه‌ای را از گیرنده (بانک) درخواست کند تا در هر اقدامی که می‌خواهد علیه برات‌گیرنده اقدام کند، به عنوان وسیله‌ای مدرک ارائه کند.

چک برگشتی در امارات و دبی چیست؟

چک برگشتی (همچنین به عنوان «چک بی اعتبار» یا «چک بد» نیز شناخته می‌شود) چکی است که توسط گیرنده وجه ارائه می‌شود و زمانی که بانک گیرنده آن را رد می‌کند:

بانک اعلام می کند که وجوه موجود در حساب صادرکننده در تاریخ صدور، برای پوشش مبلغ ذکر شده در چک، به طور جزئی یا کامل، کافی نیست. در نتیجه چک توسط بانک رد و علامت گذاری می شود.
بانک دستوری از صادرکننده دریافت می کند که از پرداخت چک خودداری کند.
صادرکننده چک را طوری تنظیم یا امضا می کند که از پرداخت آن جلوگیری کند، مانند حذف یا تغییر امضای خود.
قبل از ارائه چک صادره جهت پرداخت، حساب بانکی صادرکننده بسته شد.

وکیل اجرای حکم خارجی در ایران

مسئولیت

چک ابزار پرداختی است مشروط به در دسترس بودن وجوه، از طریق پذیرش گیرنده چک برای پرداخت چک صادر شده توسط صادرکننده. بر این اساس، ماده (632) قانون معاملات تجاری امارات متحده عربی به دارنده چک این حق را می دهد که در صورتی که چک در مهلت مقرر ارائه شود اما پرداخت نشده باشد، به دارنده چک، ظهرنویس‌ها و یا هر شخص دیگری که نسبت به آن مسئول شناخته می‌شود، رجوع کند. و این واقعیت با اعتراض ثابت می شود.

بازه زمانی ارائه چک

چک در تاریخی که در آن به عنوان تاریخ صدور درج شده است باید پرداخت شود. قبل از تاریخ مذکور (ماده (617)) نمی توان برای پرداخت ارائه کرد و باید ظرف مدت شش ماه از تاریخی که در چک به عنوان تاریخ صدور درج شده است (ماده (618)) برای پرداخت ارائه شود.

ذکر این نکته ضروری است که صادرکننده مابه التفاوت پرداخت را در تاریخ صدور ارائه خواهد کرد و تا انقضای مهلت تسلیم چک، این مابه التفاوت نزد دارنده چک ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت، ماده (634) دارنده را حق رجوع به برات گیرنده می‌داند، حتی اگر اولی در مهلت مقرر، چک را به بانک گیرنده یا اعتراض یا اقدامی مشابه انجام ندهد.

خلیل آسایش وکیل ایرانی در امارات مقررات چک

دوره محدودیت

ماده (638) می‌گوید: اعمال رجوع دارنده چک نسبت به برات‌دهنده و ظهرنویس‌ها و سایر متعهدین به پرداخت وجه آن، پس از گذشت دو سال از انقضای مهلت مقرر، مسموع نخواهد بود. برای ارائه آن

در صورت اقامه دعوی، این مهلت فقط از روز آخرین اقدام در مورد آن اعمال می شود. ضمناً در صورت رسیدگی به دین و یا اقرار به آن به موجب سند جداگانه ای که موجب تجدید دین شود، این مهلت جاری نخواهد بود (ماده (640)).

دوره رویه های حقوقی

هنگامی که چک برگشتی تلقی می شود، عدم پرداخت ممکن است با بیانیه ای از بانک ثابت شود. بانک نمی‌تواند درخواست صدور چنین اظهارنامه‌ای را رد کند، اما می‌تواند برای تماس با صادرکننده، مهلتی از سه روز کاری پس از ارائه چک درخواست کند.

حامل هیچ گونه تعهد قانونی برای حل و فصل موضوع با کشو از طریق تماس مستقیم ندارد و ممکن است اقدام قانونی را آغاز کند. چنین دادرسی ممکن است در جریان یک پرونده جنایی یا مدنی باشد.

مراقبت مناسب
متأسفانه، در امارات متحده عربی، دارندگان دسته چک حتی بدون امضای چک می توانند برای چک برگشتی دچار مشکل شوند. تجربه عملی نشان می دهد که مواردی وجود دارد که شخص می تواند در قبال چک برگشتی که امضا نکرده است، مسئولیت قانونی داشته باشد. نمونه هایی که ممکن است به چنین نتیجه ای منجر شود عبارتند از:

دسته چک گمشده توسط شخص غیرمجاز پیدا و مورد استفاده قرار گرفت.
چک توسط شخص دیگری امضا شده است که مشترکاً امضاء کننده حساب بانکی است و به دسته چک دسترسی دارد.
دفترچه چک شرکت/کار توسط کارمندان غیر مجاز مورد سوء استفاده قرار گرفت.
نمونه های دیگر از همین ماهیت
در عمل، هنگام برگشت چک، بانک گیرنده – بر اساس درخواست پلیس – مشخصات امضاکنندگان را از پرونده حساب بانکی استخراج و به پلیس ارسال می کند. اداره پلیس متعاقباً اقدامات قانونی را برای بازداشت چنین امضا کنندگانی بدون انجام تحقیقات انجام می دهد که آیا امضا کننده واقعاً مرتکب جرم شده است یا خیر. بنابراین، امضاکننده حساب بانکی ممکن است ممنوع الخروج شود، به دلیل جرم مرتکب نشده بازداشت شود و در صورت بالا بودن مبلغ، با گذاشتن پاسپورت خود به عنوان ضمانت، رد وثیقه بگیرد.

در این صورت تنها راه حفظ آزادی، پرداخت تمام وجه چک برگشتی خواهد بود و پس از آن می تواند به این رأی اعتراض و نسبت به آن اعتراض کند. سپس دادستان پرونده را به اداره پلیس منتقل می کند تا تحقیقات در مورد فردی که واقعاً مرتکب جرم شده است، آغاز شود، اما به شرطی که بتواند آن شخص را شناسایی کند. در غیر این صورت، امضاکننده هرگز نمی‌تواند مبلغ پرداختی برای چک برگشتی را پس ندهد. و همه این مشکلات ممکن است فقط به دلیل عدم مراقبت معقول در رسیدگی به دسته چک رخ دهد.

وکیل اجرای حکم دادگاه خارجی

پیشرفت های اخیر

به دنبال پیگیری بی وقفه خود برای به روز رسانی قوانین خود، و از آنجایی که چک نقشی اساسی در معاملات تجاری و بیشتر معاملات فردی ایفا می کند، دولت امارات در سال های اخیر مقررات بسیاری را برای مقابله با موضوع چک های برگشتی با هدف “نرم کردن” مجازات های تصمیم گرفته شده برای مقابله با چک های برگشتی ارائه کرده است. آن جرم و کارایی بیشتری برای بررسی ذی نفعان در رسیدگی های حقوقی مربوط به دعاوی آنها می باشد.

اولین تغییر عمده در دسامبر 2017 با حکم کیفری جدید صادر شده توسط دادستان کل دبی در امارت دبی اعمال شد. هسته اصلی این حکم بر این ایده استوار بود که جرایم جزئی نباید از طریق سیستم پلیس و دادگاه‌های کیفری مطرح شوند، بلکه به جای مجازات حبس، جریمه نقدی در نظر گرفته می‌شوند (با توجه به تصمیم مدعی العموم). .

با این وجود، این رویه به ویژه در امارت دبی سودمند باقی ماند زیرا سایر امارات بدون توجه به مبلغ ادعا، به اعمال مجازات زندان برای پرونده های چک برگشتی ادامه دادند. بسیاری از ذینفعان چک که این گزینه را دارند، ترجیح می دهند ادعای چک خود را در اماراتی غیر از دبی ثبت کنند تا از اقدامات اجباری بیشتری بهره مند شوند.

بر اساس این دستور، موارد چک برگشتی به مبلغ بیش از 200000 درهم به جزای نقدی زیر محکوم خواهند شد:

چک (های) برگشتی مبلغ جریمه
کمتر از 50000 درهم 2000 درهم
50000 – 100000 درهم 5000 درهم
100000 – 200000 درهم 10000

سه سال پس از آخرین معافیت رویه های چک های بی اعتبار در دبی، دولت فدرال امارات در 27 سپتامبر 2020 فرمان جدیدی را صادر کرد که در 2 ژانویه 2022 لازم الاجرا شد (قانون فدرال شماره 14 اصلاحیه 2020). برخی از مقررات قانون فدرال شماره 18 سال 1993 در مورد قانون معاملات تجاری) “فرمان قانون” و اصلاحاتی در برخی از مواد در قانون معاملات تجاری ایجاد کرد.

این اصلاحیه ها منافع هر دو طرف صادر کننده و ذینفع چک را در میان سایر موارد در نظر گرفته و پیش بینی می شود که کارایی و سهولت بیشتری در روند انجام تعهدات ایجاد کند.

علاوه بر قانون معاملات تجاری، فرمان-قانون نیز مواد 401، 402 و 403 قانون فدرال شماره (3) 1987 مبنی بر انتشار قانون مجازات را لغو کرده بود و عمل صدور چک بدون موجودی را جرم‌زدایی می‌کرد. با این وجود، جرم‌زدایی از چک‌های بدون تعادل چهار مورد را که همچنان جرم تلقی می‌شوند، مستثنی می‌کند و این موارد عبارتند از:

جرم جعل چک

چک کلاهبرداری با دستور عدم نقد غیرقانونی چک به بانک
برداشت کل موجودی قبل از تاریخ صدور چک
ایجاد پیچیدگی عمدی در تنظیم چک یا امضای عمدی آن به نحوی که مانع از نقد شدن آن شود.
اصلاحات طرفین را تشویق می کند تا قبل از توسل به دادرسی کیفری به دنبال حل و فصل اختلافات جایگزین باشند. درصورتی که مصالحه به نتیجه برسد و منجر به پرداخت مستقیم یا تعویق پرداخت شود، تعقیب کیفری مرتکب طبق ماده 644 مکرر (2) این مصوبه به حالت تعلیق در می‌آید.

ماده 617 قانون معاملات تجارتی در مورد پرداخت جزئی چک به دارنده چک در صورتی که وجه موجود در حساب صادرکننده کفاف وجه چک را نداشته باشد به قوت خود باقی است ولی دارنده چک می‌تواند از پرداخت جزئی خودداری کند. . علاوه بر این، مصوبه قانون، بانک مستثنی‌کننده را موظف می‌کند هر گونه حادثه مرتبط با کمبود وجوه و برگشت چک را به بانک مرکزی گزارش کند.

علاوه بر دادگاه‌های کیفری، این اصلاحیه‌ها دادگاه‌های مدنی را نیز تسکین می‌دهد و ذینفعان حق دارند چک‌های برگشتی خود را مستقیماً اجرا کنند و در زمان و هزینه آنها برای دسترسی به دارایی‌های مرتکبین صرفه‌جویی می‌شود. به موجب متن جدید ماده 635 م.م که می گوید:

چکی که دارای مهر گیرنده به عنوان عدم پرداخت برای وجوه در دسترس یا ناکافی است، طبق آیین نامه اجرایی قانون فدرال شماره (11) سال 1992، یک ابزار اجرایی خواهد بود و دارنده آن حق مطالبه اجرای اجباری، به طور کامل یا جزئی».

علاوه بر این، مصوبه قانون مجازات هایی بین 50000 تا 100000 درهم برای فردی که در پرونده چک برگشتی به دلیل تسلیم نکردن دسته چک محکوم شده است در نظر گرفته و وی را از صدور چک جدید تا پنج سال ممنوع کرده است. هر بانکی که این دستور را نقض کند با جریمه ای بین 100000 تا 200000 درهم مواجه خواهد شد.

این قانون در ماده 641 مفاد 1، 2، (3) و (4) مجازات جرایم چک را بین ظهرنویس یا دارنده چک (حداقل 10 درصد و حداکثر ارزش چک) تعیین کرده است. صدور چک با وجوه ناکافی (حبس از 6 ماه تا 2 سال به اضافه حداقل 10 درصد و حداکثر دو برابر ارزش چک)، جعل یا استفاده از چک مجعول (حبس کمتر از 1 سال به علاوه حداقل 20000 درهم). و حداکثر 100000 درهم) و هر یک از جرایم فوق که با هدف تروریسم انجام شده است (حبس ابد به اضافه حداقل 500000 درهم و حداکثر 1000000 درهم).

خلیل آسایش وکیل ایرانی در امارات

وکیل اجرای حکم دادگاه خارجی در ایران

وکیل اجرای رای دادگاه ایران در امارات

وکیل اجرای حکم دادگاه ایران در امارات

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش