دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

اجرای حکم دادگاه ایران در عراق

اجرای رای خارجی

ضمن تشکر از شما کاربر محترم که سایت بنده را جهت استفاده از خدمات حقوقی انتخاب نموده اید، اینجانب با آشنایی و اطلاع از مقررات حقوقی بین المللی و همچنین سابقه وکالت در زمینه های اجرای آرا خارجی در دادگاه های داخلی و خارجی و انجام امور وکالتی در موضوعات داوری بین المللی کشور بحرین آماده ارائه خدمات حقوقی به شما می باشم.

 

 

اجرای حکم دادگاه ایران در عراق

یک بینش حقوقی در مورد اجرای احکام خارجی در عراق این بیان می کند که “حکم خارجی حکمی است که توسط دادگاهی واقع در خارج از عراق صادر می شود”.

قبل از سال 1928 احکام خارجی اجرا یا به رسمیت شناخته نمی شدند زیرا این امر به عنوان نقض حاکمیت دولت تلقی می شد ، نگرشی که اکثر کشورها در آن زمان مشترک داشتند. با این وجود دیدگاه ها شروع به تغییر کردند و ملاحظات دیگر از جمله حفظ حقوق تنظیم شده توسط احکام خارجی و اهمیت آسیب نرساندن به منافع تجاری مردم مهم شدند. در پاسخ به این ، بسیاری از کشورها ، از جمله عراق ، اجازه تصویب و اجرای احکام خارجی صادر شده توسط دادگاه های غیر ملی یا به موجب قانون مصوب یا از طریق بسیاری از کنوانسیون های چند ملیتی را که برای این منظور منعقد شده بودند ، دادند.

اجرای قانون خارجی

ماده 16 قانون مدنی عراق 1951 می گوید که “احکام خارجی صادره از دادگاه های خارجی در عراق قابل اجرا نیستند مگر اینکه با قانون خاصی خلاف آن تشخیص داده شود”. برای درک نحوه اجرای احکام خارجی ، بنابراین باید به قانون اجرای خارجی نگاه کنیم که قانون اصلی رسیدگی به این موضوع است.

ماده 6 قانون اجرای خارجی شرایطی را که باید توسط یک حکم خارجی برای اجرای آن در عراق رعایت شود ، شرح می دهد و به شرح زیر است:

این حکم توسط دادگاه صالح خارجی صادر می شود که طبق ماده 7 قانون اجرای خارجی ، دادگاه خارجی صالح است که در مورد یک دادخواست تصمیم گیری کند:
این دادخواست مربوط به اموال منقول یا غیر منقول مستقر در کشور خارجی است.
دادخواست مربوط به قراردادی است که در کشور خارجی امضا شده یا در کشور خارجی (به طور کامل یا جزئی) اجرا شود.
دادخواست مربوط به کارهایی است که به طور کامل یا جزئی در خارج از عراق انجام شده است.
متهم به طور معمول در آن کشور خارجی اقامت دارد یا تجارت خود را عمدتا از کشور خارجی در زمان تشکیل پرونده در دادگاه های خارجی انجام می دهد. یا،
متهم با کمال میل در جلسه رسیدگی حاضر شد و به صلاحیت دادگاه خارجی اعتراض نکرد.
به متهم به اندازه کافی اطلاع داده می شود.
این حکم باید مربوط به بدهی یا مقدار مشخصی از پول یا جبران خسارت مدنی در صورت صدور حکم بر اساس ادعای کیفری باشد.
دلیل این ادعا نباید بر خلاف نظم عمومی عراق باشد.
قضاوت خارجی باید در کشور خارجی به اجرا برسد. و ،
مطابق ماده 11 قانون اجرای خارجی ، دادگاه های خارجی باید با اصل متقابل رفتار رفتار کنند (یعنی دادگاه خارجی احکام دادگاه عراق را تشخیص می دهد).
با توجه به تعریف فوق از قضاوت خارجی و شرایط قابل اجرا بودن ، شرایط دیگری نیز وجود دارد که در صورت تحقق ، حکم مربوطه را در داخل عراق غیرقابل اجرا می کند. این شامل:

این که این حکم به موجب یک روال خلاصه صادر شده است.
این که این حکم تصمیمات مقدماتی صادره از دادگاه در هنگام رسیدگی به ادعا بود. یا،
این رای توسط هیئت داوری یک شخص غیر امضاکننده در کنوانسیون همکاری قضایی ریاض در سال 1983 صادر شده است.
فرآیند اجرای احکام خارجی

مطابق ماده 3 قانون اجرای خارجی ، هر شخصی که مایل به اجرای حکم و رای دادگاه ایران در عراق است باید درخواست خود را به دادگاه بدوی ارائه دهد. دادگاه مورد استفاده باید نزدیکترین دادگاه صالح به محل اقامت خوانده یا نزدیکترین دارایی موضوع دعوی باشد.

دادگاه بدوی صلاحیت صدور رأی در مورد اجرای حکم خارجی را دارد. اگر به متهم اثبات کند که حکم از طریق نیرنگ منعقد شده یا دادگاه خارجی به قوانین عدالت عمل نکرده است ، دادگاه همچنین می تواند از اجرای حکم خارجی خودداری کند.

رای داوری

عراق امضا كنوانسیون نیویورك در مورد به رسمیت شناختن و اجرای آرای داوری خارجی 1958 نیست. آرا awards داوری خارجی فقط در عراق قابل اجرا است:

آنها در کشوری که امضا كنوانسیون همکاری قضایی ریاض در سال 1983 است ، صادر شده است. یا آنها در کشوری صادر شده اند که معاهده خاصی در زمینه همکاری قضایی با عراق مانند مصر و اردن منعقد کرده است.
نتیجه

همانطور که در بالا نشان داده شد ، احکام صادره از دادگاههای خارجی تا زمانی که ادعایی مبنی بر درخواست اجرای حکم به دادگاههای عراق تسلیم نشود و ضوابط لازم برای اجرای آن احراز نشود ، قابل اجرا نیستند. رسیدگی به تحقق شرایط قابل اجرا به عهده دادگاه است و در صورت تحقق آنها ، حکم خارجی اجرا می شود.

آیا برای اجرای حکم خارجی در دادگاه نیاز به وکیل متخصص است؟

بسیاری بر این باور هستند که با صدور رای خارجی علیه محکوم علیه ایرانی، ادامه مسیر از جمله صدور حکم دادگاه ایران به اجرای حکم خارجی موضوعی آسان می باشد و دادگاه ایرانی در هر حال رای خارجی حضوری و غیابی را اجرا می نماید لذا میتوان شخصاً و یا توسط هر وکیلی این مهم را عملی نمود. در حالی که اجرای حکم خارجی علی الخصوص اجرای آرا کشورهایی که دارای معاهده و قرارداد متقابل با ایران نیستند، از حساسیت و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار می باشد به نحوی که اهمیت اخذ حکم در کشور ایران جهت اجرای رای، کم تر از اخذ حکم ماهوی قطعی در خارج از ایران نمی باشد.

لذا با توجه به خاص بودن موضوع تعداد بسیار اندکی از وکلا در این خصوص دارای تجربه بوده و از نقاط ضعف و قوت قانونی مطلع می باشد و بهره بردن از یک وکیل متخصص می تواند نقش بسزایی در هدر نرفتن هزینه و تلاش های فراوان اخذ حکم خارجی، ایفا نماید.

اجرای رای خارجی، اجرای حکم خارجی در ایران، وکیل اجرای حکم خارجی در ایران، وکیل اجرای رای خارجی در ایران، اجرای رای خارجی، اجرای حکم دادگاه بحرین در دادگاه ایران، وکیل با تخصص اجرای حکم و رای خارجی ، خلیل آسایش، اجرای حکم دادگاه امارات، اجرای حکم دادگاه عمان، اجرای حکم دادگاه عراق، اجرای حکم دادگاه ترکیه، اجرای حکم دادگاه کویت

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش