دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

دفتر امارات : دبی، اتوبان شیخ زاید، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج spin، طبقه 14 - شماره تماس امارات : 00971547961516

اجرای رای خارجی در کشورهای اروپایی

 

 اجرای حکم و رای صادره در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

اجرای رای خارجی

اجرای رای خارجی

 اینجانب با آشنایی و اطلاع از مقررات حقوقی بین المللی و همچنین سابقه وکالت در زمینه های اجرای آرا خارجی در دادگاه های داخلی و خارجی و انجام امور وکالتی در موضوعات داوری بین المللی کشورهای مختلف اروپایی و خاورمیانه ( آلمان، فرانسه، ترکیه، امارات متحده عربی و عمان…)  آماده ارائه خدمات حقوقی به شما می باشم. 


آیین نامه (EU) شماره 1215/2012 در مورد صلاحیت قضایی و به رسمیت شناختن و اجرای احکام خارجی در کشورهای اروپایی، از 10 ژانویه 2015 ، مقررات (EC) شماره 44/2001 شورای (مقررات داوری) جایگزین شد ، که به نوبه خود (با انعقاد قرارداد) کنوانسیون 1968 بروکسل جایگزین شد. این آیین نامه با چند تغییر قابل توجه ، انتقال رژیم تحت مقررات قضاوت است.

محدوده کاربرد:
احکام صادره توسط دادگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نتیجه دادرسی هایی که از 10 ژانویه 2015 یا بعد از آن آغاز شده و مربوط به امور مدنی و تجاری است.
مفهوم قضاوت:
“هر حکمی که توسط دادگاه یا دادگاه یک کشور عضو صادر می شود … از جمله حکم ، دستور ، تصمیم یا دستورالعمل اعدام ، و همچنین تصمیم در مورد تعیین هزینه ها یا هزینه ها توسط افسر دادگاه”
گنجاندن اقدامات موقت و حمایتی ، مشروط بر اینكه: (i) آنها توسط دادگاهی صادر شده باشند كه طبق مقررات ، صلاحیت رسیدگی به موارد اساسی را داشته باشد. و (ii) متهم برای حضور احضار شد یا (در غیر این صورت) تصمیم حاوی این اندازه گیری قبل از اجرا به متهم ابلاغ شد (ماده 2).
به رسمیت شناختن:
بدون نیاز به رویه های خاص (ماده 36)
اسناد مورد نیاز: متقاضی باید سرور فرآیند دادگاه (ufficiale giudiziario) را در دادگاهی که خواستار شناسایی است ارائه کند: (i) یک نسخه معتبر از حکم. (ii) گواهی مورد نیاز 2 و (iii) ترجمه مجاز به ایتالیایی (در صورت درخواست سرور فرآیند دادگاه)
دلایل رد به رسمیت شناختن: (i) “آشکارا مغایر با سیاست های عمومی (دستور عمومی) در کشور عضو مورد خطاب است”. (ii) حق استماع رعایت نشده است ؛ (iii) قضاوت با حکمی که در نتیجه اختلاف بین طرفین مشابه در کشور عضو مورد رسیدگی سازش ندارد. (iv) “این رأی با یک رأی قبلی که در یک کشور عضو دیگر یا در کشور ثالثی مربوط به همان علت اقدام و بین طرفین یکسان صادر شده سازش ناپذیر است ، به شرطی که رأی قبلی از شرایط لازم برای شناخت آن در کشور عضو برخوردار باشد خطاب؛ (v) مرجع صادر کننده حکم صلاحیت قانونی ندارد “(ماده 45)
بدون تجدید نظر در محاسن
روش برای اطمینان از عدم وجود زمینه های امتناع از به رسمیت شناختن
دادگاه عادی (tribunale ordinario) واقع در محل استقرار بدهکار / دفتر ثبت شده خود صلاحیت ارزیابی عدم وجود دلایل رد به رسمیت شناختن حکم خارجی را دارد (ماده 36.2)
تا از اعتراض های آینده بدهکار جلوگیری شود
دادرسی های مشاجره مندرج در ماده 702-bis ff. قانون آیین دادرسی مدنی ایتالیا (متوسط ​​زمان 1-1.5 سال بسته به روش دادگاه مربوطه). این تصمیم می تواند در دادگاه تجدیدنظر (متوسط ​​زمان 1-2 سال) و سپس در برابر دادگاه عالی ایتالیا (Corte di Cassazione) مورد اعتراض قرار گیرد (متوسط ​​زمان 2-3 سال).


اجرای قانون
حکمی که در یک کشور عضو صادر شده است در ایتالیا قابل اجرا است و نیازی به رسیدگی نیست
حکم خارجی تحت ماده 474 به عنوان یک عنوان معتبر برای اجرا در نظر گرفته شده است (titolo esecutivo). قانون آیین دادرسی مدنی ایتالیا و اجازه اجرای دارایی های بدهکار را می دهد
مراحل اجرا توسط قوانین ایتالیا اداره می شود
اجرای مجازات علیه بدهکار حداقل تا ده روز پس از ابلاغ حکم و گواهی بدهکار نمی تواند آغاز شود
اسناد مورد نیاز: طرف متقاضی اجرای قانون باید مرجع اجرای صلاحیت (سرور فرآیند دادگاه) را در اختیار داشته باشد: (ii) گواهی اجرای مورد نیاز طبق ماده 53 ؛ و (iii) ترجمه مجاز به ایتالیایی (در صورت درخواست سرور فرآیند دادگاه) (ماده 42)
اگر “کسی که علیه او درخواست اجرا می شود در یکی از کشورهای عضو غیر از کشور عضو مبدا مستقر باشد” ، طرف می تواند ترجمه حکم را به زبانی که وی می فهمد یا به زبان رسمی کشور درخواست کند که در آن او اقامت دارد ، و به جز اقدامات محافظه کارانه ، تا زمانی که ترجمه ترجمه دریافت نشود ، اجرای قانون امکان پذیر نیست (ماده 43.2)
دلایل به چالش کشیدن اجرای قانون: به چالش کشیدن اجرای آن به این صورت امکان پذیر است: (i) دلایل انکار به رسمیت شناختن مندرج در ماده 45 (ماده 47) ؛ (ii) دلایل مندرج در قوانین عادی آیین دادرسی مدنی ایتالیا و بنابراین تحت ماده 615 به بعد. قانون آیین دادرسی مدنی ایتالیا ، تا آنجا که با ماده 45 (اصل 30) مغایرت نداشته باشد
روش به چالش کشیدن اجرای قانون: مراحل مربوطه باید طبق دادگاه ماده 702-bis ff در دادگاه عادی آغاز شود و طبق قوانین ایتالیا اداره می شود. قانون آیین دادرسی مدنی ایتالیا (متوسط ​​زمان 1-1.5 سال بسته به روش دادگاه مربوطه). 

روش به چالش کشیدن اجرای قانون: مراحل مربوطه باید طبق دادگاه ماده 702-bis ff در دادگاه عادی آغاز شود و طبق قوانین ایتالیا اداره می شود. قانون آیین دادرسی مدنی ایتالیا (متوسط ​​زمان 1-1.5 سال بسته به روش دادگاه مربوطه). این تصمیم می تواند در دادگاه تجدیدنظر (متوسط ​​زمان 1-2 سال) و سپس در برابر دادگاه عالی ایتالیا (متوسط ​​زمان 2-3 سال) مورد اعتراض قرار گیرد. طرف خواهان امتناع از اجرا باید یک نسخه از حکم و در صورت لزوم ترجمه حکم را به دادگاه ارائه دهد. بعلاوه ، در مواردی که اجرای آن از قبل آغاز شده است ، دادگاه خطاب به (در ایتالیا ، قاضی صالح برای اجرای مراحل اجرایی (giudice dell’esecuzione)) ، طبق ماده 44 و با توجه به درخواست طرفی که علیه وی درخواست اجرا می شود ، می تواند: (i) محدود کردن روش اجرای اقدامات حفاظتی ؛ (ii) اجرای آن را منوط به تأمین ضمانت نامه می دانیم و (iii) تعلیق مراحل اجرایی در صورت تعلیق اجرای حکم در کشور عضو مبدا (ماده 44.2).


اجرای حکم و رای دادگاه های کشورهای خارجی اروپا


هرگاه از دادگاههای ایتالیا خواسته شود احكام صادره از دادگاههای مستقر در كشورهایی را كه عضو آنها نیستند ، به رسمیت بشناسند یا به اجرا بگذارند ، قوانین مربوطه یافت می شود: یا ، در صورت عدم وجود هیچ کنوانسیونی: (ii) در حقوق بین الملل خصوصی ایتالیا (قانون شماره 218 از 31 مه 1995 ، PIL) 3.

ایتالیا یک طرف در کنوانسیون های مختلف دو جانبه است که قوانینی را در مورد به رسمیت شناختن و اجرای احکام در امور مدنی و تجاری وضع می کند و بنابراین به جای PIL کاربرد دارد. علاوه بر این ، ایتالیا به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا ، عضو این است: (1) کنوانسیون 2007 لوگانو در مورد به رسمیت شناختن و اجرای احکام دادگاه اروپایی. و (ب) کنوانسیون لاهه 2005 در مورد توافق نامه دادگاه ها ، که همچنین به رسمیت شناختن و اجرای احکام در میان کشورهایی است که کنوانسیون را امضا و تصویب کرده اند. قوانین کنوانسیون لوگانو یا لاهه در صورت پیوستن به هر یک از آنها ممکن است به انگلیس نیز گسترش یابد 4.

کنوانسیون 2007 لوگانو در زمینه صلاحیت و به رسمیت شناختن و اجرای احکام خارجی در امور مدنی و تجاری
کنوانسیون 2007 لوگانو جایگزین کنوانسیون لوگانو 1988 در زمینه صلاحیت و به رسمیت شناختن و اجرای احکام خارجی در امور مدنی و تجاری شد ، که کنوانسیون موازی کنوانسیون بروکسل 1968 بود که در مورد کشورهای مختلف اتحادیه اروپا با همان هدف منعقد شد. گسترش رژیم کنوانسیون بروکسل همچنین به روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک طرف و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (سوئیس ، نروژ و ایسلند) در طرف دیگر. هدف کنوانسیون 2007 لوگانو منطبق کردن مفاد آن با نوآوری هایی بود که با مقررات قضاوت در سال 2001 به رژیم بروکسل وارد شد.

محدوده کاربرد:
امور مدنی و تجاری
مفهوم قضاوت:
به منظور شناسایی و اجرا ، “به هر حکمی که خوانده شود”: “هر حکمی که توسط دادگاه یا دادگاه کشوری متعهد به این کنوانسیون صادر شود – از جمله یک حکم ، دستور ، تصمیم یا دستورالعمل اعدام ، و همچنین تعیین هزینه ها یا هزینه ها توسط افسر دادگاه “(ماده 32)
به رسمیت شناختن:
حکمی که توسط دادگاه مستقر در کشوری که طرف کنوانسیون 2007 لوگانو است صادر شده است باید در سایر کشورهای متعاهد به رسمیت شناخته شود “بدون اینکه رویه خاصی لازم باشد” (ماده 33).

اسناد مورد نیاز:
یک نسخه از حکم “که شرایط لازم برای اثبات اصالت آن را تأمین می کند”. دادگاه یا مرجع صالح نیز می توانند ترجمه معتبر حکم را درخواست کنند (ماده 55)
زمینه های انکار به رسمیت شناختن: یک حکم به رسمیت شناخته نمی شود اگر:
به رسمیت شناختن “آشکارا مغایر با سیاست عمومی در کشوری است که در آن به رسمیت شناخته شده است”
اگر حكم به ظاهر غیرقانونی صادر شده باشد ، “اگر سندی كه به موجب آن دادرسی یا با سند معادل آن به مدت كافی به خوانده تحویل داده نشده است به گونه ای كه وی را قادر به تنظیم دفاعیات خود كند ، مگر اینکه متهم هنگامی که امکان انجام این کار برای وی وجود داشت ، نتوانست دادرسی را برای اعتراض به قضاوت آغاز کند. “
این حکم “با حکمی که در اختلاف بین طرفین مشابه در کشوری که در آن به رسمیت شناخته شده است سازش ناپذیر است” یا “با یک حکم قبلی که در کشور دیگری مقید به این کنوانسیون یا در کشور ثالث مربوط به همان علت سازش ناپذیر است” اقدام و بین طرفین یکسان ، مشروط بر اینکه حکم قبلی شرایط لازم برای به رسمیت شناختن آن در کشور مورد نظر را برآورده کند »(ماده 34). دادگاهی که به رسمیت شناخته شده است نمی تواند صلاحیت پرونده ای را که دادگاه خارجی تصمیم گرفته است ، بررسی کند. دادگاهی که در آن به رسمیت شناخته شده است ، می تواند دادرسی را متوقف کند ، اگر حکمی که به رسمیت شناختن آن درخواست شده است ، در ایالتی که در آن صادر شده است مورد اعتراض قرار گیرد
اجرای قانون:
“حكمی كه در یك كشور عضو این كنوانسیون صادر شده و در آن كشور قابل اجرا باشد ، در كشور دیگری كه این كنوانسیون است عضو این قانون قرار می گیرد كه به موجب درخواست هر یك از طرفهای ذینفع ، در آنجا قابل اجرا شناخته شود” (ماده 38)
اسناد مورد نیاز: (i) یک نسخه از حکم “که شرایط لازم برای اثبات اصالت آن را تأمین می کند” و (ب) گواهی مورد نیاز طبق ماده 545. دادگاه یا مقام صالح همچنین می تواند ترجمه اسناد فوق را نیز الزام کند. باید توسط یک شخص واجد شرایط در یکی از کشورهای عضو کنوانسیون 2007 لوگانو گواهی شود (ماده 53-55) ،
روش:
درخواست برای اجرای قانون در دادگاه تجدیدنظر واقع در محل اجرای حکم اعدام. این رویه روندی سریع و غیر مناقشه برانگیز است (volontaria giurisdizione) ، با تقاضای طرف ذینفع ، دادگاه تجدیدنظر باید مطابقت قضاوت با ماده 45 را تشخیص دهد. اگر دادگاه تجدیدنظر درخواست اجرای قانون را تأیید کرد ، متقاضی باید با نسخه واقعی و معتبر از حکم همراه با اعلام قابلیت اجرا ، به طرفی که علیه او اجرا می شود ، خدمت کنید
اعتراض به رأی دادگاه تجدیدنظر می تواند در همان دادگاه تجدیدنظر مطرح شود. دادرسی های مربوطه ، دادرسی های مشاجره آمیز است. برای تجدیدنظر درخصوص رد تقاضای اعلان قابل اجرا بودن توسط دادگاه تجدیدنظر ، هیچ مهلت زمانی پیش بینی نشده است ، در حالی که از طرف دیگر ، طبق ماده 43.5 ، یک ایراد در برابر اعلامیه اجرای حکم باید در یک ماه از تاریخ ارائه خدمات رأی در مورد چالش قابل اعتراض در دادگاه عالی ایتالیا است
مجازاتها: طبق ماده 49 ، حكم خارجي كه دستور پرداخت دوره اي از طريق مجازات را صادر مي كند در دولتي كه “فقط در صورتي كه مبلغ پرداختي سرانجام توسط دادگاه هاي كشور مبدا تعيين شده باشد” قابل اجرا است.
کنوانسیون 2005 لاهه در مورد انتخاب انحصاری توافق نامه های دادگاه
دامنه کاربرد: “انتخاب انحصاری توافق نامه های دادگاه” که در موارد مدنی یا تجاری در پرونده های بین المللی منعقد شده است. برای اهداف به رسمیت شناختن و اجرا ، پرونده ای به عنوان “بین المللی” در نظر گرفته می شود كه حكمی كه به رسمیت شناختن و / یا اجرای آن خواسته شده باشد توسط دادگاه یك كشور متعاهد متفاوت از كشوری كه خواستار شناسایی و اجرای آن است صادر شود. برای اجرای حکم در ایتالیا ، کنوانسیون لاهه 2005 در صورت صدور حکم در یک کشور متعاهد دیگر به غیر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توسط دادگاهی صلاحیت دار بر اساس انتخاب انحصاری توافق نامه دادگاه ، اعمال می شود. طبق کنوانسیون 2005 لاهه معتبر و قابل اجرا است.

مفهوم قضاوت: هرگونه تصميم در باره اساس ، صرف نظر از نام رسمي آن ، از جمله تعيين هزينه ها و هزينه ها (حتي اگر از سوي دفتردار دادگاه صادر شده باشد ، نه از سوي قاضي) ، مشروط بر اينكه “تصميم اساسي باشد كه ممکن است به رسمیت شناخته شود یا اجرا شود »طبق کنوانسیون 2005 لاهه. اقدامات موقت و حمایتی تحت این مفهوم قضاوتها قرار نمی گیرند. علاوه بر این ، سازشهای قضایی مورد تأیید دادگاه یک کشور متعاهد تعیین شده در یک انتخاب انحصاری توافق نامه دادرسی ، یا “که در طی دادرسی قبل از آن دادگاه منعقد شده است و به عنوان قضاوت در کشور مبدا قابل اجرا است” ، باید در سایر کشورهای متعاهد طبق کنوانسیون لاهه 2005 به همان روشی که در مورد حکم اجرا می شود ، اجرا شود (ماده 12).
پیش شرط های اعطای به رسمیت شناختن و اجرای مجازات: (i) دادگاه مورد رسیدگی نباید اساساً حکم را بررسی کند و به یافته هایی که دادگاه مبدا juris صلاحیت خود را بر اساس آنها بنا نهاده است مقید است ، مگر اینکه رأی به طور پیش فرض صادر شود (ماده 8.2) ؛ (ii) یک حکم باید فقط در صورتی شناخته شود که در کشور مبدأ تاثیری داشته باشد و فقط در صورتی قابل اجرا باشد که در آن کشور قابل اجرا باشد. این حکم در ایالت مبدا قابل تجدیدنظر است یا اگر هنوز مهلت درخواست رسیدگی عادی به پایان نرسیده است ، ممکن است به رسمیت شناختن یا اجرای آن به تعویق بیفتد یا رد شود ، حتی اگر این رد مانع از درخواست بعدی برای به رسمیت شناختن یا اجرای آن نباشد. داوری.
دادگاه خطاب به رسمیت شناختن و اجرای بخشی قابل تفکیک از حکم “اگر تقاضای شناسایی یا اجرای آن قسمت شود یا فقط بخشی از آن حکم قابل شناسایی یا اجرا باشد” طبق کنوانسیون (ماده 15) مجاز است.
زمینه های انکار به رسمیت شناختن و اجرا:
انتخاب توافق نامه دادگاه طبق قانون ایالت دادگاه منتخب فاقد اعتبار بوده ، مگر اینکه دادگاه منتخب تصمیم بگیرد که توافق نامه معتبر است
طبق قانون کشور مورد درخواست ، هیچ یک از طرفین توانایی انعقاد قرارداد را نداشتند
اظهارات ادعا یا سند معادل آن ، از جمله عناصر اساسی ادعا ، در مدت كافی و به گونه ای كه بتواند ترتیب دفاع را برای وی فراهم كند ، به متهم تحویل داده نشده است ، مگر اینکه متهم وارد جلسه شود و خود را ارائه دهد / پرونده او بدون اعتراض به ابلاغ در دادگاه مبدا ، مشروط بر اینکه قانون کشور مبدا اجازه اعتراض به اطلاع رسانی را داده باشد. یا ii) به شیوه ای ناسازگار با اصول اساسی دولت مورد درخواست در مورد ارائه اسناد به متهم اطلاع داده شود.

آیا برای اجرای رای و حکم خارجی در دادگاه نیاز به وکیل متخصص است؟

بسیاری بر این باور هستند که با صدور رای خارجی علیه محکوم علیه ایرانی، ادامه مسیر از جمله صدور رای دادگاه ایران به اجرای حکم خارجی موضوعی آسان می باشد و دادگاه ایرانی در هر حال رای خارجی حضوری و غیابی را اجرا می نماید لذا میتوان شخصاً و یا توسط هر وکیلی این مهم را عملی نمود. در حالی که اجرای رای خارجی علی الخصوص اجرای آرا کشورهایی که دارای معاهده و قرارداد متقابل با ایران نیستند، از حساسیت و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار می باشد به نحوی که اهمیت اخذ حکم در کشور ایران جهت اجرای رای، کم تر از اخذ حکم ماهوی قطعی در خارج از ایران نمی باشد.

لذا با توجه به خاص بودن موضوع تعداد بسیار اندکی از وکلا در این خصوص دارای تجربه بوده و از نقاط ضعف و قوت قانونی مطلع می باشد و بهره بردن از یک وکیل متخصص می تواند نقش بسزایی در هدر نرفتن هزینه و تلاش های فراوان اخذ حکم خارجی، ایفا نماید.

اجرای رای خارجی، اجرای حکم خارجی در ایران، وکیل اجرای حکم خارجی در ایران، وکیل اجرای رای دادگاه اروپایی، اجرای رای خارجی، اجرای حکم دادگاه اروپایی در دادگاه ایران، وکیل با تخصص اجرای حکم و رای دادگاه اروپایی ، خلیل آسایش، اجرای حکم دادگاه امارات، اجرای حکم دادگاه عمان، اجرای حکم دادگاه ایتالیا، اجرای حکم دادگاه انگلیس، اجرای حکم دادگاه فرانسه.

درباره خلیل آسایش

اینجانب خلیل آسایش وکیل اجرای احکام خارجی و عضو کانون وکلای تهران با آشنایی از مقررات حقوق تجارت بین الملل و سالها سابقه انجام امور وکالت در موضوعات حقوقی مختلف در کشور امارات متحده عربی، اتاق داوری بین المللی پاریس و برلین (ICC) و همچنین وکالت در اجرای آرا قضایی در دادگاه های داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات حقوقی می باشم.

تماس با خلیل آسایش