شماره تماس امارات : 00971547961516
شماره تلفن همراه ایران: 09124439719

دفتر امارات: دبی، اتوبان شیخ زائد، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج آسپین، طبقه 14

دفتر تهران: خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه الله پلاک 185 طبقه اول واحد 1

خلیل آسایش، وکیل دادگستری و مشاور قانونی
انجام امور وکالت در کشور امارات، شماره پروانه 21129
تخصص در اجرا حکم دادگاه خارجی و داوری بین المللی
Khalil Asayesh,lawyer and legal consultant
Conducting legal affairs in the UAE
Enforcement and execution foreign judgment
خلیل آسایش - شماره پروانه 21129 وکیل دادگستری و مشاور قانونی انجام امور وکالت در کشور امارات
تخصص در اجرا حکم دادگاه خارجی و داوری بین المللی
The lawyer and legal consultant Conducting legal affairs in the UAE Enforcement and execution foreign judgment

اجاره دادن ملک پس از تخلیه به دلیل نیاز استفاده شخصی مالک در دبی امارات

اجاره دادن ملک پس از تخلیه به دلیل نیاز استفاده شخصی مالک در دبی امارات
فهرست مطالب

یکی از تفاوت‌های قانون امارات و ایران در خصوص موضوع موجر و مستاجر ملک، قانون تخلیه مستاجر در دبی و همچنین حقوق ویژه مستاجر نسبت به ملک حتی پس از تخلیه ملک می‌باشد. در دبی و امارات بسیار اهمیت دارد که تخلیه کردن مستاجر به دلیل نیاز و استفاده شخصی موجر مطرح شود و یا آنکه تخلیه به دلیل فروش و اجاره دادن مجدد ملک؟

لذا با توجه  به بالا بودن حجم سوالات در این زمینه، مقاله حاضر با موضوع اجاره دادن ملک پس از تخلیه به دلیل نیاز و استفاده شخصی مالک در دبی امارات تقدیم می‌گردد. ضمنا! در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با اینجانب وکیل ایرانی در دبی وکیل در امارات تماس بگیرید.

تخلیه ملک در دبی به دلیل فروش

سوال از طرف مستاجر ملک دبی: صاحب ملک من اخطاریه و اظهارنامه تخلیه مستاجر امارات برای من صادر کرده است که پس از پایان مدت اجاره قصد دارد به دلیل نیاز شخص و فروش ملک، من را از ملک تخلیه کند آیا من می‌توانم از طریق DLD  از تخلیه ملک خوداری کنم و اجاره را اجباراً تمدید کنم؟ پس از تخلیه ملک، مالک تا چند وقت نمی‌تواند ملک را به دیگری در دبی اجاره دهد؟ در صورت عدم امضا فرم NOC  چه مشکلات و مجازاتی برای مالک وجود خواهد داشت؟ در صورتی که مالک، ملک را به دیگیری اجاره دهد من مستاجر چگونه می‌توانم خسارت دریافت کنم و مالک را محکوم به مجازات کنم؟ مستاجر برای دریافت خسارت باید به چه اداره ای مراجعه کند؟

حقوق قانونی مستاجر در برابر اخطار تخلیه و اجاره مجدد ملک در دبی

پاسخ: در امارات و دبی مطابق قانون موجر و مالک نمی‌تواند مستاجر را تخلیه کند تا آنکه وی مجدداً ملک را با اجاره بها بیشتری به دیگری واگذار کند، چرا که اگر این عمل را مرتکب شود مطابق قانون امارات با جریمه و مجازات روبرو می‌شود، جهت اطلاعات بیشتر در خصوص می‌توانید با وکیل در دبی وکیل در امارات مشورت و مشاوره نمایید.

ولی اگر موجر با هماهنگی DLD  فرم ان او سی را دریافت نماید با شرایطی می‌توان ملک را مجدد اجاراه داد، لذا در صورتی که دلیل تخلیه از جمله فروش ملک و یا جابجایی خود یا اقوام درجه یک در ملک باشد و فرم مخصوص امضا نشود، مالک تا مدت……. نمی‌تواند ملک را مجدداً اجاره دهد، و اختلاف حادث شده بین مستاجر تخلی شده و مالک در کمیته مخصوص استیجاری بررسی می‌گردد.

اجاره دادن ملک پس از تخلیه به دلیل نیاز استفاده شخصی مالک در دبی امارات

میزان خسارت قابل مطالبه از مالک در صورت اجاره مجدد ملک و نحوه اثبات آن

ضمنا اگر مستاجر متوجه شود که مالک ملک را مجدداً اجاره داده است، وی مستحق است که خسارت برابر با ………….. از مالک دریافت نماید.

از طرفی برای اثبات اینکه چه شخصی پس از تخلیه در ملک زندگی می‌کند یا از طریق مراجع قانونی باید استفاده کرده یا با مشاوره وکیل ملکی ایرانی در دبی، وکیل ملک ایرانی در امارات موضوع اجاره به شخص ثالث را اثبات کرد.

بیشتر بخوانید: روند حقوقی خرید ملک در امارات

موارد قانونی تخلیه و اجاره مجدد ملک در دبی

جهت تکمیل مضوع اختلاف بین موجر و مستاجر در دبی لازم به توضیح است که در صورت تمایل مستاجر، مالک بایستی قرارداد اجاره را با وی تمدید کند، و مالک ملک در دبی حق امتناع ندارد، اما به چهار دلیل زیر می‌تواند تقاضای تخلیه مطرح کند البته با رعایت تشریفات رسمی:

  • اگر صاحب‌خانه بخواهد ملک موضوع اجاره بفروشد.
  • اگر صاحب‌خانه یا بستگان درجه یک قصد زندگی در ملک داشته باشند.
  • اگر ملک به بازسازی نسبتاً گسترده ای نیاز دارد که از زندگی مستاجر فعلی در ملک در طول کار جلوگیری می‌کند.
  • اگر ملک تخریب شده باشد و نیاز به بازسازی داشته باشد.

ضمناً مورد سوم و چهارم صاحب‌خانه ملزم است که در این خصوص مدرک تهیه کند که نحوه تهیه آن می‌توانید با وکیل در دبی، وکیل در امارات مشورت نمایید.

جمع بندی

در امارات متحده عربی و دبی، خاتمه اجاره و تخلیه ملک توسط مالک، در صورتی مجاز است که مالک یکی از دلایل قانونی همچون فروش ملک، نیاز شخصی یا بستگان درجه یک، بازسازی گسترده یا تخریب ملک را داشته باشد. البته مالک ملزم به رعایت تشریفات و اخذ مجوزهای لازم از جمله فرم NOC از DLD است. در غیر این صورت، با جریمه و مجازات روبرو خواهد شد. هرچند در صورت اعلام نیاز شخصی، مالک تا مدت زمانی نمی‌تواند ملک را مجدداً اجاره دهد. اگر مالک از این قاعده تخلف کند، مستاجر می‌تواند از طریق مراجع قانونی یا با کمک وکیل ملکی، خسارات را مطالبه نماید.

سوالات متداول

آیا مالک پس از تخلیه مستاجر به دلیل نیاز شخصی می‌تواند ملک را به دیگری اجاره دهد؟

خیر، مطابق قانون امارات، اگر مالک پس از تخلیه مستاجر، ملک را بلافاصله به شخص دیگری اجاره دهد، مستاجر قبلی می‌تواند از مالک خسارت دریافت کند. مالک باید تا مدت زمان معینی از اجاره دادن ملک خودداری کند تا دلیل تخلیه (نیاز شخصی) اثبات شود.

میزان خسارت قابل مطالبه از مالک در صورت اجاره مجدد ملک چقدر است؟

معمولا خسارت معادل مبلغ رهن، علاوه بر اجاره‌بهای دوره باقیمانده از قرارداد اجاره توسط مستاجر قابل مطالبه از مالک خواهد بود.

برای اثبات اینکه مالک ملک را به شخص دیگری اجاره داده، باید چه کرد؟

پاسخ: می‌توان از طریق مراجع قانونی در امارات و با کمک وکیل ملکی ایرانی در دبی، موضوع اجاره به شخص ثالث را اثبات کرد. وکیل می‌تواند از مقامات مربوطه گواهی مبنی بر سکونت شخص جدید در ملک را دریافت نماید. سپس با مراجعه به کمیته‌های مربوطه، خسارت خود را از مالک مطالبه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *