شماره تماس امارات : 00971547961516
شماره تلفن همراه ایران: 09124439719

دفتر امارات: دبی، اتوبان شیخ زائد، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج آسپین، طبقه 14

دفتر تهران: خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه الله پلاک 185 طبقه اول واحد 1

خلیل آسایش، وکیل دادگستری و مشاور قانونی
انجام امور وکالت در کشور امارات، شماره پروانه 21129
تخصص در اجرا حکم دادگاه خارجی و داوری بین المللی
Khalil Asayesh,lawyer and legal consultant
Conducting legal affairs in the UAE
Enforcement and execution foreign judgment
خلیل آسایش - شماره پروانه 21129 وکیل دادگستری و مشاور قانونی انجام امور وکالت در کشور امارات
تخصص در اجرا حکم دادگاه خارجی و داوری بین المللی
The lawyer and legal consultant Conducting legal affairs in the UAE Enforcement and execution foreign judgment

وکیل اجرای رای و حکم دادگاه دبی و امارات در ایران

وکیل اجرای رای و حکم دادگاه دبی و امارات در ایران
فهرست مطالب

اجرای حکم دادگاه امارات در ایران یکی از موضوعات حساس حقوقی است که نیازمند آگاهی و تجربه تخصصی در این زمینه می‌باشد. خلیل آسایش، وکیل اجرای حکم دادگاه دبی و امارات در ایران، با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای حکم خارجی، به خوبی با پیچیدگی‌ها و چالش‌های این فرآیند آشناست. در این مقاله، به بررسی ضرورت استفاده از وکیل متخصص برای اجرای حکم دادگاه امارات در ایران می‌پردازیم. همچنین، شرایط و مدارک لازم برای اجرای رای دادگاه امارات در ایران به‌طور دقیق تشریح خواهد شد. هدف از این مقاله، ارائه راهنمایی‌های کاربردی و ارزشمند برای افرادی است که درگیر این موضوع حقوقی هستند و نیازمند راهنمایی‌های تخصصی در این زمینه می‌باشند.

آیا برای اجرای حکم و رای دادگاه امارات در ایران نیاز به وکیل متخصص است؟

بسیاری بر این باورند که با صدور حکم دادگاه امارات علیه یک محکوم‌علیه ایرانی، ادامه مسیر برای اجرای حکم دادگاه امارات در ایران آسان است و دادگاه ایرانی در هر حال حکم دادگاه امارات، خواه حضوری یا غیابی، را اجرا می‌نماید. بنابراین، می‌توان این کار را شخصاً یا توسط هر وکیلی انجام داد. اما، اجرای حکم دادگاه امارات در ایران، از حساسیت و پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است. به‌طوری‌که اهمیت اخذ حکم در ایران برای اجرای حکم دادگاه امارات، کمتر از اخذ حکم ماهوی قطعی در خارج از ایران نیست.

به همین دلیل، تعداد بسیار کمی از وکلا در این خصوص تجربه دارند و از نقاط ضعف و قوت قانونی مطلع هستند. بهره بردن از یک وکیل متخصص در اجرای حکم دادگاه امارات در ایران می‌تواند نقش بسزایی در صرفه‌جویی هزینه و جلوگیری از هدررفت تلاش‌های فراوان در اخذ حکم خارجی ایفا کند. متأسفانه، برخی افراد با کپی‌برداری از این سایت و ادعای کذب تخصص در اجرای حکم دادگاه امارات، خسارات جبران‌ناپذیری وارد کرده‌اند. لذا توصیه می‌شود که قبل از محول کردن پرونده خود، حتماً رزومه عملی و مکتوب وکیل مورد نظر را بررسی نمایید.

شرایط اجرای حکم دادگاه امارات و دبی در ایران چیست ؟ 

زمانی حکم دادگاه امارات در ایران اجرا میگردد که علاوه بر رعایت شرایط از طرف دادگاه کشور صادر کننده حکم (امارات)، قوانین داخلی ایران نیز رعایت شده باشد. لذا وکیل با تخصص اجرای حکم دادگاه امارات در ایران نه تنها نسبت به قوانین داخلی ایران بایستی مطلع باشد، بلکه جهت اجرای حکم دادگاه امارات بایستی به قوانین شکلی و ماهوی امارات ( دبی ) نیز بایستی احاطه کامل داشته باشد. لذا به موجب موارد ذیل کلیاتی از شرایط مورد نیبز جهت اجرای حکم اشاره میگردد:

اجرای حکم دادگاه امارات در ایران

حکم دادگاه امارات در ایران تنها با رعایت قوانین داخلی ایران و شرایط امارات قابل اجراست.

1- در صورتی كه حكم دادگاه امارات با قوانین مربوط به نظم عمومی و اخلاق حسنه ایران مغایرت نداشته باشد حکم اجرا میگردد. به فرض مثال حکم درخصوص ارز دیجیتال از دادگاه امارات دبی دارای محدودیت های خاص خویش است. 

2- حكم و رای کشور امارات با مقررات و عهد نامه های بین المللی كه ایران عضو آن است مغایر نباشد چرا که در مواردی ممکن است قراردادی با یکی از کشور های خلیج فارس منعقد شده باشد ولی حکم صادر از دبی مخالف عهد نامه مزبور باشد

3- حكم دادگاه کشور نبایستی باطل شده یا از اعتبار امر مختوم برخوردار نباشد.

4- حكم صادر دادگاه امارات دبی با رای صادر شده از دادگاه های ایران نبایستی مغایرت داشته باشد. که البته از لحاظ تاریخ ثبت دادخواست و مقدم و موخر بودن حکم خارجی و داخلی این موضع بسیار مهم است.

5- رسیدگی به موضوع دعوی که از طرف دادگاه امارات بررسی شده مطابق قوانین ایران اختصاص به دادگاه های ایران نداشته باشد، لذا مضوع صلاحیت در خصوص اجرای حکم امارات در ایران بسیار با اهمیت می باشد

6- حكم دادگاه امارتی راجع به اموال غیرمنقول واقع در ایران و حقوق متعلق به آن نباشد که البته این مهم خط قرمز تمام کشور ها جهت اجرای حکم خارجی می باشد.

مدارک مورد نیاز اجرای حکم دادگاه امارات ( دبی) در ایرن چیست؟

یکی از سوالات رایجی که در این موضوع مطرح می‌شود این است که مدارک و شرایط اجرای حکم دادگاه امارات چیست؟ مدارک مورد نیاز برای اجرای حکم دادگاه امارات در ایران دو دسته است مورد اول مدارک عمومی که در قانون ذکر شده و کلیاتی از آن به شرح ذیل مطرح میگردد و بخش دوم مدارک خاصی است که به صورت گواهی بایستی از دادگاه امارات اخذ شود تا وکیل با تخصص اجرای حکم خارجی، امکان اجرای حکم دادگاه امارات در ایران را داشته باشد. لذا پیشنهاد میگردد قبل از آنکه مدارک خود را در امارات جمع آوری نمایید در همان ابتدای کار با وکیل اجرای حکم خارجی ( امارات) مشورت نمایید.لذا فارغ از متن گواهی خاص از دادگاه امارات، کلیات مدارک عمومی مورد نیاز بیان میگردد:

1- تصویر مصدق حکم دادگاه صادر شده از دادگاه امارات

2- ترجمه رسمی گواهی شده رای دادگاه امارات به زبان فارسی 

3- تصویر مصدق گواهی نماینده سیاسی یا كنسولی ایران در كشور امارات

4- ترجمه رسمی گواهی شده دستور فوق به زبان فارسی

5- تصویر مصدق گواهی امضای نماینده کشور امارات در ایران

لذا موارد مزبور مدارک عمومی مورد نیاز جهت اجرای حکم دادگاه امارات در ایران می باشد لذا در صورتی که تصمیم دارید از مدارک خاص ضروری نیز مطلع شوید می توانید با خلیل آسایش وکیل ایرانی در دبی و امارات و تهران تماس بگیرید.

 

مدارک لازم برای اجرای حکم دادگاه دبی و امارات در ایران

مدارک عمومی و خاصی برای اجرای حکم دادگاه امارات در ایران، با مشاوره وکیل نیاز است.

چگونه حکم کشور امارت (دبی) را در ایران اجرا کنیم؟

 یکی از قانون های حاکم جهت اجرای حکم دادگاه امارات در ایران، قانون اجرای احکام مدنی می باشد که مقرر نموده جهت اجرای حکم در ایران بایستی ابتدا حکم دادگاه امارات یا دبی باید در ایران تنفیذ و شناسایی شود تا قابلیت اجرا پیدا کند، از طرفی ماده 169 این قانون پیش بینی شده کرده، احکامای مدنی صادره از دادگاه‌های کشور امارت (دبی) در صورتی در ایران قابل اجرا می‌داند که واجد شرایط تعیین‌شده باشد:

  1. اولین شرط قانونی اجرای رای دادگاه امارات دبی در ایران این است که حکم باید از کشوری صادر شده باشد که به موجب قوانین خود یا عهود یا قراردادها، احکام صادر از دادگاه‌های ایران در آن کشور قابل اجرا باشد یا در واقع، در صورتی حکم دادگاه کشور امارت (دبی) در ایران اجرا می‌شود که حکم دادگاه ایرانی نیز در آن کشور اجرا گردد، این قانون بین دو کشور وجود دارد ولی کشور امارات در اجرای حکم کشور ایران بسیار سختگیر است و در موارد بسیاری اجرای حکم را ریجکت می نماید
  2. دومین شرط مهم جهت اجرای حکم و رای دادگاه امارات ( دبی) در ایران رعایت نظم عمومی یا اخلاق حسنه می باشد. در واقع، اگر حکم در امارات صادر گردد که به نحوی مخالف اخلاق حسنه یا نظم عمومی تلقی شود، هرگز مجال اجرا در داخل ایران را نخواهد یافت. به عنوان مثال حکمی از دادگاهاه امارات در ر زمینه ارز دیجیتال یا خسارت ناشی از قمار یا کالای قاجاق صادر گردد در ایران نمی توان آن را اجرا کرد از طرقی، اجرای حکم دادگاه امارات در ایران نباید مخالف با عهود بین‌المللی که دولت ایران آن را امضا کرده یا مخالف قوانین خاص باشد.
  3. شرط مهم بعد جهت اجرای حکم دادگاه امارات در ایران قطعی و لازم‌الاجرا بودن حکم اماراتی می باشد البته نکته مهم این بند اجرای حکم غیابی و حضوری می باشد که این دو تفاوتی بسیار مهمی بایگدیگر دارند که در مقاله دیگری در این خصوص صحبت شده است.
    برای دریافت اطلاعات درباره قانون همکاری قضایی بین کشور ایران و امارات، کلیک کنید.
  4. شرط مهم دیگر که حکم صادره از دادگاه‌ کشور امارت (دبی) باید داشته باشند تا بتوان آنها را در ایران اجرا کرد، بدین ترتیب است که دادگاه‌ ایران حکمی مخالف دادگاه کشور امارت (دبی) صادر کرده باشد و رسیدگی به موضوع دعوی مطابق قوانین ایران اختصاص به دادگاه‌های ایران نداشته باشد؛
     شرایط قانونی اجرای حکم دادگاه امارات در ایران

    حکم امارات در ایران اجرا می‌شود اگر حکم ایرانی نیز در امارات قابل اجرا باشد و نظم عمومی رعایت گردد.


    لذا اگر موضوعی در صلاحیت دادگاه ایران باشد، هرگز دادگاه کشور امارت (دبی) نمی‌تواند در خصوص آن حکم صادر کند و اگر حکمی هم صادر کند، قابلیت اجرا نخواهد داشت. البته این بعد نیز دارای تخصیص های خاص خودش می باشد و در خصوص حکم متعارض و مخالف زمان صدور حکم متعارض در کشور ایران بسیار با اهمیت است.
  5.  شرط دیگر در خصوص اجرای حکم دادگاه امارات در ایران چنین است که حکم دادگاه امارات راجع به اموال غیر منقول و ملک و زمین واقع در ایران و حقوق متعلق به آن نباشد، این شرط خط قرمز تمامی کشور ها جهت اجرای حکم خارجی می باشدزیرا رسیدگی به این موضوعات تنها در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول است و دادگاه کشور امارت (دبی) هرگز صلاحیت رسیدگی به این موضوعات را ندارد.

جمع بندی

اجرای احکام دادگاه‌های امارات در ایران به دلیل پیچیدگی‌های قانونی و حساسیت‌های موجود، نیازمند دانش و تجربه ویژه‌ای است. استفاده از وکیل متخصص اجرای حکم دادگاه امارات در ایران (خلیل آسایش) به دلیل آنکه سالهاست به صورت تخصصی در کشور ایران و امارات اقدام به اجرای حکم خارجی می نماید می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت‌آمیز بودن این فرایند داشته باشد. این مقاله شرایط و مدارک لازم برای اجرای احکام دادگاه‌های امارات در ایران را به تفصیل مورد بررسی قرار داده و نشان داده که چگونه رعایت دقیق این شرایط می‌تواند از بروز مشکلات قانونی و صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. در نهایت، اهمیت توجه به جزئیات و مشاوره با وکیل مجرب در این زمینه تاکید شده است.

خلیل آسایش 

سوالات متداول

  • آیا برای اجرای رای دادگاه امارات در ایران نیاز به وکیل متخصص است؟
    این سوال بسیار متداول است زیرا بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند آیا می‌توانند بدون کمک وکیل متخصص، روند اجرای حکم را پیگیری کنند یا خیر.
  • چه مدارکی برای اجرای رای دادگاه امارات در ایران نیاز است؟
    این سوال اغلب مطرح می‌شود زیرا دانستن دقیق اسناد و مدارک مورد نیاز برای اجرای حکم، می‌تواند در تسریع و تسهیل فرایند اجرای حکم کمک کننده باشد.
  • آیا حکم دادگاه امارات در مورد اموال غیرمنقول در ایران قابل اجرا است؟
    این سوال بسیار رایج است زیرا بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند آیا احکام صادره در امارات مربوط به اموال غیرمنقول در ایران قابل اجرا هستند یا خیر، که این موضوع به طور مستقیم به صلاحیت دادگاه‌های محل وقوع مال بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *