شماره تماس امارات : 00971547961516
شماره تلفن همراه ایران: 09124439719

دفتر امارات: دبی، اتوبان شیخ زائد، نرسیده به ایستگاه برج خلیفه، برج آسپین، طبقه 14

دفتر تهران: خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه الله پلاک 185 طبقه اول واحد 1

خلیل آسایش، وکیل دادگستری و مشاور قانونی
انجام امور وکالت در کشور امارات، شماره پروانه 21129
تخصص در اجرا حکم دادگاه خارجی و داوری بین المللی
Khalil Asayesh,lawyer and legal consultant
Conducting legal affairs in the UAE
Enforcement and execution foreign judgment
خلیل آسایش - شماره پروانه 21129 وکیل دادگستری و مشاور قانونی انجام امور وکالت در کشور امارات
تخصص در اجرا حکم دادگاه خارجی و داوری بین المللی
The lawyer and legal consultant Conducting legal affairs in the UAE Enforcement and execution foreign judgment

قانون ارز دیجیتال کریپتو در دبی و امارات

قانون ارز دیجیتال کریپتو در دبی و امارات
فهرست مطالب

توجه : هر گونه کپی برداری از متن پیگرد قانونی دارد

دولت‌ها می‌خواهند نوآوری و رشد بازار را تقویت کنند، اما تمایل دارند در مورد سوء استفاده احتمالی از ارزهای دیجیتال برای فرار از تحریم، کلاهبرداری، تامین مالی تروریسم و پولشویی محتاط باشند. در حالت ایده‌آل، قانون ارزهای دیجیتال و مقررات دارایی‌های مجازی باید فضای مناسبی برای نوآوری و رقابت سالم داشته باشد و در عین حال رفتار غیرقانونی را مهار کند.

وکیل ارز دیجیتال دبی-وکیل ایرانی دبی

این مقاله چارچوب قانونی و نظارتی حاکم بر دارایی های مجازی مانند ارزهای دیجیتال در امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و به طور خاص در دبی را تشریح می کند. پس از بررسی نحوه تنظیم ارزهای دیجیتال در امارات متحده عربی و اینکه آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در حوزه قضایی مذکور قانونی است یا خیر، این مقاله همچنین چگونگی مالیات بر ارز دیجیتال در دبی، چارچوب قانونی قابل اجرا برای ارزهای دیجیتال و دارایی های مجازی و چگونگی سرمایه گذاری در بیت کوین (BTC) در دبی را زیر نظر وکیل ارز دیجیتال در دبی بررسی خواهد کرد.

آیا ارزهای دیجیتال در امارات تحت نظارت هستند؟

دولت فدرال امارات متحده عربی با این باور که قانون دارایی های مجازی می تواند به تنوع اقتصاد کمک کند و در بازار جهانی برتری یابد، از طریق مجموعه ای از قوانین دوستدار رمزنگاری به دارایی های مجازی چراغ سبز نشان داده است.

وضعیت حقوقی در امارات بسیار پیچیده است. برای درک اینکه آیا و چگونه ارزهای دیجیتال در امارات متحده عربی تنظیم می شود، ضروری است که درک کنیم که هفت امارت (ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، ام القوین، فجیره و راس الخیمه) با هم امارات را تشکیل می دهند. هر امارت در مناطقی که قانون فدرال وجود ندارد مقررات خود را دارد. علاوه بر این، امارات دارای چهار مقام قضایی از جمله ابوظبی، دبی و راس الخیمه و مقام قضایی فدرال است.

بانک مرکزی امارات متحده عربی (CBUAE) و سازمان اوراق بهادار و کالا (SCA) به طور کلی بازارهای پولی و سرمایه را اداره می کنند. با این حال، گاهی اوقات، نهادهای دیگر از قدرت نظارتی برای بازارهای مالی و سرمایه برخوردار هستند. در واقع، اداره خدمات مالی دبی (DFSA) تنظیم کننده منطقه مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC) است. در عین حال، سازمان تنظیم مقررات خدمات مالی (FSRA) تنظیم کننده در منطقه بازار جهانی ابوظبی (ADGM) است.

با نگاهی گسترده تر به تحول امارات متحده عربی در پرتو مقررات ارزهای دیجیتال، ذکر این نکته ضروری است که CBUAE در سال 2017 تنظیم ارزهای دیجیتال را آغاز کرد. قانون سال 2017 بیان کرد که تمام تراکنش‌های مربوط به این دارایی‌های دیجیتال باید از طریق صرافی‌های مجاز انجام می‌شد و باید از مقررات Anti-Money با مقررات Lander-Money پیروی می‌کرد. می توان تمرکز نظارتی بر استفاده از دارایی های مجازی برای مقاصد غیرقانونی را مشاهده کرد.

نکته جالب این است که در سال 2018، دولت امارات در پایتخت ابوظبی کمیته ای را برای مطالعه ارزهای دیجیتال و پیامدهای آنها بر اقتصاد گسترده تر تشکیل داد. این کمیته به این نتیجه رسید که ارز دیجیتال ثبات مالی یا سیستم اقتصادی امارات را تهدید نمی کند. در عوض، اشاره شد که ارزهای دیجیتال می‌توانند به عنوان فرصتی برای تنوع و رشد اقتصادی مورد استفاده قرار گیرند، اگر به اندازه کافی توسط قانون تنظیم شود. از آن زمان تاکنون، هم در سطوح فدرال و هم در سطح امارات، تلاش‌هایی برای معرفی چنین قوانینی وضع شده است.

آیا سرمایه گذاری در رمزارزها در امارات قانونی است؟

SCA مقرراتی را در مورد دارایی های رمزنگاری در سطح فدرال در سال 2020 صادر کرد. تصمیم شماره 23 SCA در سال 2020 در مورد مقررات فعالیت های دارایی های رمزنگاری شده (CAAR) ارائه، صدور، فهرست بندی و تجارت دارایی های رمزنگاری شده در خشکی امارات متحده عربی، از جمله پلتفرم های مالی مرتبط با صرافی های مجازی، پیشنهادات صرافی های اولیه سکه های ارزی (CAAR) را تنظیم می کند. خدمات مبتنی بر یا استفاده از دارایی های رمزنگاری شده.

CAAR استانداردها و الزامات را برای طیف گسترده ای از شرکت کنندگان در بازار مانند ناشران اوراق بهادار، سرمایه گذاران، متولیان، پلت فرم های معاملات ارز دیجیتال و سایر بازیگران تعیین می کند. قابل ذکر است، این چارچوب، توکن های امنیتی و مشتق شده را پوشش می دهد. از این رو، دارایی های دیجیتالی که توسط CBUAE تنظیم می شوند، مانند ارزهای فیات، ارزهای مجازی و ارزهای دیجیتال، در محدوده CAAR نیستند. علاوه بر این، CBUAE به ارزهای دیجیتال مجوز نداده یا آنها را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی شناسد، در حالی که CAAR دارایی های مذکور را پوشش نمی دهد.

بنابراین می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال امارات با خلاء قانونی در زمینه قانونی بودن فعالیت‌های خود مواجه هستند. با این حال، به نظر متفاوت است. SCA احتمالاً در سال 2022 برای توکن هایی که هنوز تحت پوشش مقررات CAAR قرار نگرفته اند، مشاوره دیگری صادر خواهد کرد. علاوه بر این، CBUAE به طور ضمنی اعلام کرد که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال غیرقانونی نیست.

با توجه به اینکه فعالیت‌های ارزهای دیجیتال و دارایی‌های رمزنگاری به طور ضمنی و صریح در امارات متحده عربی تنظیم می‌شوند، هیچ منعی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بنابراین شهروندان امارات متحده عربی می توانند صاحب ارزهای رمزنگاری شده، تجارت در صرافی ها و سرمایه گذاری در آنها شوند. افرادی که در امارات اقامت دارند نیز ممکن است دارای ارزهای رمزنگاری شده و سرمایه گذاری در آنها باشند، همانطور که در مورد دبی در زیر ذکر شده است.

جالب توجه است، امارات متحده عربی از طریق استراتژی بلاک چین 2021 خود، محیط مطلوبی را برای رشد صنعت دارایی دیجیتال خود حفظ کرده است. علاوه بر این، با رویکرد نظارتی آرام خود، امارات متحده عربی با موفقیت شرکت های ارزهای دیجیتال را برای تقویت اقتصاد خود جذب می کند. در واقع، امارات متحده عربی یکی از پیشرفته ترین کشورها برای صنعت ارزهای دیجیتال خود است و مکانی مورد توجه برای کسب و کارها است.

در حالی که چند سال پیش مقررات دارایی مجازی عمدتاً در امارات متحده عربی وجود نداشت، تلاش‌های نظارتی در قالب CAAR و نگرش مطلوب CBUAE نشان می‌دهد که امارات متحده عربی مشتاق است تا از صنعت جدید استفاده کند. اخیراً مقررات پیشرفته‌تری در مورد ارزهای دیجیتال در امارات مختلف صادر شده است. امارت دبی که اخیراً قانون دارایی های مجازی خود را تصویب کرده است، گویای این موضوع است.

قانون دارایی های مجازی در دبی

دبی کشوری است که هم در پذیرش فناوری های جدید مانند بلاک چین و هم در قانون ارزهای دیجیتال خود به طور قابل توجهی تکامل یافته است. با در نظر گرفتن این موضوع، تعجب آور نیست که امارت دبی در سال 2022 مسیر جدیدی را اتخاذ کرد که به منظور شفاف سازی دقیق نحوه تنظیم ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال توسط دبی طراحی شده بود. قانون دارایی‌های مجازی تمامی تراکنش‌های مربوط به ارزهای مجازی و توکن‌های دیجیتال را در امارت دبی، از جمله ارزهای رمزنگاری شده مانند BTC، انجام می‌دهد.

قانون شماره 4 سال 2022 در مورد تنظیم دارایی های مجازی در امارت دبی، قانون دارایی های مجازی، یک اقدام قانونی معنادار است. قانون دارایی های مجازی برای خدمات دارایی مجازی ارائه شده در سراسر امارت دبی و مناطق توسعه ویژه و آزاد دبی، به جز مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC) اعمال می شود. در حالی که قانون از یک مفهوم منحصر به فرد پیروی می کند، نحوه اجرای آن باید دید.

این قانون تعاریف قانونی را برای دارایی های دیجیتال پیشنهاد می کند. این رژیم یک رژیم مجوز را ایجاد می کند و در جایی که شرکت ها تجاوز می کنند، مجازات هایی را تعیین می کند. نکته مهم این است که دارایی‌های مجازی را به طور گسترده تعریف می‌کند، به این معنی که ارزهای دیجیتال، توکن‌ها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در محدوده آن قرار می‌گیرند. انتظار می رود این قانون جدید شفافیت را برای معامله گران و سرمایه گذاران با ملزم به افشای هویت و اطلاعات مالی خود در هنگام معامله ارزهای رمزنگاری شده بهبود بخشد و اطمینان حاصل کند که ارزهای مذکور برای اهداف پولشویی استفاده نمی شوند.

قانون دارایی های مجازی همچنین باعث ایجاد سازمان تنظیم مقررات دارایی های مجازی دبی (VARA) شد. VARA یک رگولاتور مستقل است که وظیفه تنظیم، حاکمیت و صدور مجوز ارزهای دیجیتال، NFT و سایر دارایی های مجازی را در دبی دارد. طبق قانون دارایی های مجازی، VARA دارای اهداف و ویژگی های بسیاری است.

اول، VARA با هدف ارتقای موقعیت دبی به عنوان یک مقصد منطقه ای و بین المللی در حوزه دارایی های مجازی است. در این پرتو، VARA به دنبال افزایش درک سرمایه‌گذاران از بخش دارایی‌های مجازی و جذب سرمایه‌گذاری و شرکت‌های فعال در دارایی‌های مجازی برای استقرار خود در دبی است.

علاوه بر این، VARA مقررات، قوانین و استانداردهای لازم را برای تنظیم، نظارت و کنترل همه نگرانی‌های مربوط به دارایی‌های مجازی فراهم می‌کند. برای مثال، VARA ممکن است اقداماتی از جمله تعلیق صدور مجوزها و تعلیق فعالیت‌های هر ارائه‌دهنده خدمات دارایی مجازی را انجام دهد. در همکاری با CBUAE، VARA همچنین ممکن است اقداماتی را برای تضمین حفاظت و ثبات سیستم مالی اجرا کند.

چگونه می توان روی بیت کوین در دبی سرمایه گذاری کرد؟
طبق قانون دبی، بیت کوین، دارایی های رمزنگاری و NFT ها همگی دارایی های مجازی هستند. توجه به این نکته ضروری است که قانون دارایی های مجازی، دارایی های مجازی را به عنوان «نماینده دیجیتال ارزشی که ممکن است به صورت دیجیتالی معامله، انتقال یا به عنوان ابزار مبادله یا پرداخت یا برای اهداف سرمایه گذاری استفاده شود» تعریف می کند.

همانطور که اشاره شد، قانون دارایی های مجازی، VARA را در کنترل تنظیم، نظارت و نظارت بر خدمات دارایی مجازی قرار داده است. در واقع، VARA ممکن است دارایی های مجازی را طبقه بندی و تعیین کند و استانداردها و قوانینی را برای تجارت در آنها تجویز کند. اگر کسی بخواهد از طریق یک صرافی متمرکز در بیت کوین سرمایه گذاری کند، باید بررسی کند که آیا صرافی و دارایی مجازی که می خواهد معامله کند با استانداردهای نظارتی تعیین شده توسط VARA مطابقت دارد یا خیر.

علاوه بر این، خدمات مدیریت و بهره برداری پلت فرم دارایی مجازی نیز مشمول قانون دارایی مجازی است. پلتفرم‌های دارایی مجازی برای فعالیت به مجوز قبلی از VARA نیاز دارند. هر گونه خدمات مربوط به خدمات نگهداری، مدیریت یا کنترل دارایی های مجازی، کیف پول دارایی های مجازی و تجارت در توکن های مجازی نیز نیاز به مجوز از VARA دارد. بنابراین، پس از آن، VARA بر همه این خدمات نظارت دارد و می‌تواند معامله در یک دارایی مجازی مانند BTC را متوقف یا متوقف کند.

علاوه بر مجوز و نظارت VARA، قوانین اپراتورهای پلتفرم را ملزم می‌کند که مجوز مناسب را از مرجع صدور مجوز تجاری در امارات دریافت کنند. کسانی که می خواهند از طریق یک صرافی متمرکز در بیت کوین در دبی سرمایه گذاری کنند، باید از یک صرافی (محلی یا بین المللی) با مجوز صحیح استفاده کنند، مانند Palmex یا BitOasis که هر دو در دبی مستقر هستند. صرافی متمرکز Binance همچنین مجوز دارایی مجازی از VARA در سال 2022 اعطا شد.

آیا ارز دیجیتال در دبی مشمول مالیات می شود؟
دبی پیشتاز قوانین دوستدار رمزنگاری بوده است، نه در آخرین مکان در مورد مالیات و جذب سرمایه گذاری خارجی. اولاً، ساکنان مالیاتی در دبی از مالیات صفر درصدی بر سود سرمایه، درآمد کسب و کار و حقوق برخوردار می شوند. ارزهای دیجیتال مانند هر ملک دیگری در مورد قوانین مالیاتی در دبی رفتار می شود. از این رو، سرمایه گذاران از پرداخت مالیات بر سود ارزهای دیجیتال معاف هستند. برای اقامت در دبی، می توانید در یکی از مناطق آزاد دبی شرکت ثبت کنید.

جالب است که به مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC) اشاره کنیم، یک منطقه بدون مالی که در اوایل دهه 2000 برای ارائه تسهیلات و خدمات مالی و بانکی به مشاغل تأسیس شد. مهمتر از همه، DIFC یک دیدگاه مترقی طولانی مدت در مورد دارایی های مجازی داشته است. در سال 2017، DIFC دستورالعمل‌هایی را برای مبادلات ارزهای دیجیتال و ICOها صادر کرد و در نهایت به دنبال جذب مشاغل بود. منطقه آزاد تجاری امارات دارای سیستم حقوقی و دادگاه های خاص خود است. در سال 2022 مقررات DIFC به همه توکن های شناخته شده در منطقه گسترش یافته و گسترش یافته است.

به همین ترتیب، مرکز چند کالای دبی (DMCC) یک دره کریپتو راه اندازی کرده است تا محیط کسب و کار دارایی دیجیتال دبی را بیشتر تقویت کند. هدف منطقه آزاد DMCC جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان ارزهای دیجیتال از طریق صفر کردن مالیات بر درآمد شخصی و شرکتی است و به اعضای خود این فرصت را می دهد که همه بازدهی ها را بدون محدودیت ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *